bazarnews

کد خبر: ۷۷۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مولفه‌های اقتصادی مقاومتی، حضور مردم در اقتصاد و مردم محور بودن آن است که این مهم در حوزه تعاونی‌ها محقق می‌شود.

در بحث اهمیت تعاونی‌ها همین بس که از آن به عنوان آبگیری برای مهار سیل نقدینگی و ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار یاد می‌شود. همچنین سیاست‌ها و راهبردهای رهبر معظم انقلاب که به عنوان سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ و اجرا شدند، نشان داد که جهت گیری‌ها و رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی در بخش تعاون پررنگتر است. در این خصوص گفت و گویی با نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی داشتیم. 

«محمد صالح جوکار» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعاونی یک اراده ملی در عرصه اقتصادی کشور است، افزود: فعالیت مشترک مردم با سرمایه‌های خرد می‌تواند کارسازی خوبی در عرصه تولید داشته باشد و به همین دلیل است که باید فرهنگ تعاونی را در سطح کشور ترویج دهیم.

وی با اشاره به بی توجهی به بحث تعاونی‌ها در کشور، اظهارداشت: برپایه اسناد بالادستی سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور باید ۲۵ درصد باشد که این امر محقق نشده است.

نماینده مجلس افزود: برای افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد می‌توانیم از تجربه تعاونی کشورهای دیگر که بیش از چند هزار عضو دارند و توانستند میلیاردها دلار سرمایه‌ جذب کنند، استفاده کنیم. 

جوکار با بیان اینکه در برنامه‌های پنج ساله به خوبی موضوع تعاونی‌ها دیده شده است، اضافه کرد: دولت‌ها و دستگاه‌های متولی باید اهتمام جدی برای پیشبرد اهداف تعاونی‌ها داشته باشد، اگر بخواهیم مردم خودشان به موضوع اقتصاد ورود پیدا کنند و در عمل، در تولید سهیم باشند باید در جهت گسترش تعاونی‌ها تلاش کنیم.

وی گفت: ارائه تسهیلات در قالب‌های مختلف مانند بخش کارگری می‌تواند تعاونی‌ها را فعال‌تر کند. همچنین باید منابع صندوق کارآفرینی امید را  در جهت کمک به تعاونی‌ها و دادن تسهیلات به آنها به کار بگیریم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس معافیت بیمه و مالیات را از جمله راه‌های فعال کردن تعاونی‌ها دانست و گفت: در شرایطی که کشور با مشکلات ارزی مواجه است باید برای بخش تعاونی تسهیلات ویژه ارزی در نظر بگیریم تا بتوانند با تولید کالاهای ارزان و مطمئن در جهت تامین کالاهای اساسی کشور قدم بردارند.افزایش سقف صدور ضمانت‌نامه برای تعاونی‌ها را اعلام می‌کنم. این اعتبار در صندوق ضمانت تعاون تا ۷۵ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین وزیر رفاه و جناب آقای سورنا ستاری (معاون تحقیقاتی رئیس جمهور) به منظور حمایت‌های بیشتر از تعاونی‌های ایران و همکاری‌های آنان با شرکت‌های دانش بنیان عقد شد.

به گزارش ایرنا «محمد کبیری» معاونت تعاون وزارت تعاون چندی پیش از ایجاد خط توسعه برای شرکت‌های دانش بنیان به کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه تعاون یک خط توسعه برای شرکت‌های دانش بنیان خبر داده بود. به این صورت که آن دسته از شرکت‌های دانش بنیان که در تعاونی‌ها مشغول به کار هستند، می‌توانند به تمامی شعب بانک توسعه و تعاون در سراسر کشور مراجعه کنند و با کمک صندوق ضمانت و سرمایه‌گذاری، با نرخ ترجیحی فرایند دریافت تسهیلات را تسریع کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: