bazarnews

کد خبر: ۷۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر حساب های بانکی شفاف شود عدالت مالیاتی بین مشاغل ایجاد می شود، گفت: طرح حکمرانی ریال پایه حقوقی محکمی برای شفافیت تراکنش هاست.

سید هادی سبحانیان، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با مهر ، درباره تقویت حکمرانی ریال، گفت: اساساً هر تعاملی که بین فعالان اقتصادی شکل می گیرد یک ما به ازای مالی دارد که به صورت تراکنش های بین طرفین معامله آشکار می شود بنابراین در یک اقتصاد به دلیل اینکه تمام تراکنش ها برای نظام بانکی قابل رصد و کنترل است به جای تمرکز بر جریان کالا و خدمت که کاری پیچیده است و اقتصاد زیر زمینی نیز مانع رصد کامل آن می شود می توان با رصد جریان ریال در کشور بسیاری از مسائل و چالش ها به ویژه مسائل مالیاتی را مرتفع کرد.
اقتصاد غیر شفاف یکی از مشکلات دریافت مالیات است
وی ادامه داد: از جمله مسائلی که می توان به وسیله حکمرانی ریال آن را ساماندهی کرد، مالیات است چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی مالیاتی، اقتصاد غیر شفاف و زیرزمینی است. این اتفاق منجر به این می شود که هم نتوان درآمدهای مالیاتی را اکتساب کرد و هم به یک تبعیض و بی عدالتی در نظام مالیاتی بین فعالان اقتصادی دامن زده شود.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: فعالیت های شفاف اقتصادی برای نظام مالیاتی شناخته شده هستند و باید مالیات پرداخت کنند اما شغلی که از شفافیت کافی برخوردار نیست، مالیاتی نیز پرداخت نمی کند و این یک رقابت ناعادلانه را بین فعالان شفاف و غیر شفاف ایجاد می کند بنابراین اگر جریان ریال که متناظر با فعالیت های اقتصادی در کشور است، رصد شود، یکی از پیامدهای مثبت آن ایجاد عدالت در پرداخت مالیات است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: