bazarnews

کد خبر: ۷۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
در نشست بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین نشست بازارنیوز پیرامون مشکلات ساختاری بودجه کشور و مسائلی که این کمیسیون بر روی آن تمرکز دارد، توضیح داد.

اصلاح ساختار بودجه در چینش منابع و مصارف است، نه شکل ظاهری/ بودجه مسائل دفاعی نباید شفاف باشد

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دومین بخش از سیزدهمین نشست اقتصادی بازارنیوز، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که منظور از اصلاح ساختار بودجه چیست و معطوف به شکل ظاهری آن است یا موارد دیگر، اظهار داشت:. در جدول بودجه، مبلغ کلی را می‌آوریم که اینجا خرج بشود و، اما ریز پرداخت‌ها را نداریم. مبحثی که می‌فرمایید کاملا درست است و این بحث بودجه که دوتا ستون دارد و اجرایی می‌شود.
وی افزود: مشکل اینجاست که ما در همان چینش هم دچار مشکل هستیم و در همان عدد را در جدول قرار دادن هم اشکال داریم. وقتی تفریغ بودجه می‌گوید شما ۶۸ درصد انحراف داشته اید، ما چگونه با مجموعه‌ها هماهنگ بودیم که یکدفعه ۶۸ درصد انحراف به وجود آمده است؟ بعد در بحث انتقال بودجه و آن اعداد و ارقام چی شده که می‌گویند اگر فلانی درکمیسیون برنامه و بودجه بوده بیشترین نفع را برای شهر خودشان (انتقاداتی که به آقای تاجگردون وارد شد) داشته است؟ بودجه چه خصوصیتی دارد که به راحتی می‌شود در آن دست برد. این زمینه‌ها باید از بین برود.

وی افزود: در ساختار بودجه هم باید مقایسه با تجارب جهانی بشود. ما چه مدل و به چه شکل می‌توانیم به بودجه عملیاتی برسیم. این چیز‌هایی که مطرح می‌شود، خیلی به این ساختار کاری ندارد و نحوه چینش را اصلاح می‌کند.

محبی اضافه کرد: شما وقتی موضوع یارانه را سازماندهی و مدل درآمد‌ها را وضع می‌کنید، شکل ساختار خیلی مهم نیست، ساختار بودجه یک بخش درآمدی و یک هزینه‌ای دارد. مگر کشور‌های دیگر بودجه‌شان غیر از این است که دو ستون داشته باشد؟ شما تحصیل کرده اید و قطعا مدل‌های خارجی را دیدید، منظور از اصلاح ساختار، اصلاح چینش است. شما وابسته ب نفت بودید و در سال ۹۷، ۱۵۵ میلیارد دلار نفت فروختید یک دفعه به کمتر از ۱۰ میلیارد رسیده و الان هیچ شده است. حالا باید بگویید آیا این بودجه ما قابلیت دارد که دوباره منبع جدیدش را تعریف کند؟


*مواردی از اصلاح ساختار بودجه که کمیسیون برنامه بر روی آنان متمرکز است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره مواردی که این کمیسیون در حال بررسی آنهاست، توضیح داد:  این اصلاحات مشخص است و در حال نگارش احکام آن هستیم. تیتر‌های مطالبی که در حال کار بر روی آن‌ها هستیم بدین شرح است: بحث مدیریت هزینه، (کمیته بررسی هزینه‌ها و انضباط مالی و پرداخت به ذی نفع نهایی، چون این وسط واسطه‌ها همیشه کار را خراب می‌کند)، حذف یارانه نقدی (در طرحی با وزارت رفاه در جلسه‌ای با اعضای کمیته  پایگاه اطلاعات ایرانیان که من اشاره کردم که یکی از کار‌هایی است که حتما باید با دقت پیگیری شود)، استقرار پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان، بهره برداری کامل از سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که یک متنی هم برای بهره برداری از آن آماده شده است)،  بحث دیگر حکمرانی ریالی و شفافیت تراکنش‌های بانکی (ما موارد زیادی داریم شناسه هویت الکترونیکی بانکی با شهاب معتبر ندارند این را گفتیم معتبر کنند و روی این موضوع کار می‌شود که دقیقا مشخص شود افراد با کد ملی و کد شناساییشان، دقیق حساب‌ها مشخص شود که این‌ها خودش کلی تبصره دارد).

محبی افزود: بحث مالیات بر عایدی سرمایه (که من اشاره کردم که ما چه چیز‌هایی را معاف کنیم عایدی سرمایه مواردی دارد مثل ماده ۳  که می‌گوید هر نوع نقل و انتقالات موارد زیر در تاریخ انتقال از طرف مالکان یا صاحبان حق مشمول بر مالیات عایدی سرمایه می‌باشد، املاک با انواع کاربری،  حق واگذاری محل واقع در کشور اعم از مناطق آزاد و ویژه تجاری، انواع خودرو اعم از سواری و وانت دوکابین و موتور سیکلت با حجم بیش از ۲۰۰ سی سی، انواع طلا اعم از طلای مسکوت، طلای شمش، سکه، انواع ارز خارجی و دیجیتال، انواع سهام حق تقدم و واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری. در حال حاضر بر روی مدل عملیاتی این قانون کار می‌شود)

وی ادامه داد: در بحث املاک هم قبلا اشاره کردم اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، نظام انگیزشی سازمان مالیاتی و همکاری  استانها، معافیت‌ها (مثلا مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی همانند سرزمین عادی است و مشمول معافیت مالیاتی گسترده نشود)، فعالیت‌های انتشاری و مطبوعاتی (در حوزه کتاب حسابی قیمت را بالا می‌کشند و از آن طرف از مالیات معاف هستند که این‌ها باید اصلاح شود).

محبی اضافه کرد: مولد سازی دارایی دولت که این هم تبصره‌ها و موادی دارد و مطالب مربوط به نفت و گاز و بحث شرکت‌های دولتی، مباحثی است که در حال بررسی و فعالیت بر روی آن‌ها هستیم.  این موضوعات را  دوستان ما پیگیری می‌کنند و احتمالا در مجموعه دولت هم این پیگری‌ها هست. بالاخره دولت در خط مقدم است و دقیق می‌داند چه می‌کند. اگر نیرو‌های علمی دولت همکاری کند و مرکز پژوهش‌ها هم در کنار کمیسیون قرار بگیرد، ما به اطلاعات دقیق‌تری خواهیم رسید. این‌ها تلاششان این است که یک قسمت‌هایی را محدود گرفته تا به بودجه ۱۴۰۰ برسانند؛ الان همه تلاش این است که برسد یا قرار شده اگر همه موارد قابل اصلاح نباشد، تعدادی را انتخاب و در بودجه ۱۴۰۰ اعمال کنیم. این تغییرات شروع شده است.


*دولت کارهای علمی خوبی برای اصلاح ساختار بودجه انجام داده است

محبی پیرامون همکاری دولت و مجلس برای اصلاح ساختار بودجه، اظهار داشت: دولت یک سری اطلاعات خوبی را جمع آوری کرده است. مجموعه دولت یک کار علمی خوبی کردند و یک جزوه‌ای هم منتشر کردند و در گوگل هم هست که برگرفته از همان مطالبی بود که مجلس در حال نگارش احکام آنهاست؛ لذا دولت از زمانی که بحث اصلاح ساختار مطرح شده این قضیه را پیگیری می‌کند و از ابعاد مختلف علمی این مسائل را بررسی کرده اند.

*بودجه غیرشفاف مخالفیم/ همه چیز باید شفاف شود

وی در پاسخ به سوالی درباره علت به عدم شفافیت در درآمد‌ها و مصارف بودجه، اظهار داشت: برخی هزینه‌ها امنیتی است و باید تکلیف آن را روشن کنیم و مخفی بودن آن‌ها مشکلی ندارد، اما با اینکه کلیت آن محرمانه باشد، مخالفیم. ما معتقدیم که این شفافیت باید وجود داشته باشد حالا می‌گویند چند درصد را به دلیل مسائل امنیتی حذف کنند و برای مسائل امنیتی و دفاعی بودجه‌ای قرار دهند که مشخص باشد و هزینه کرد آن برود در مسائل دفاعی تا تکلیف روشن باشد و مردم بدانند چه اتفاقی می‌افتد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: