bazarnews

کد خبر: ۷۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
یک تحلیلگر اقتصادی ضمن بیان اینکه تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس فساد و رانت ایجاد می کند، گفت: با ریزش های بورس، نقدینگی جذب شده به آن خارج نمی شود زیرا خرید سهام به معنای فروش سهام از سمت فرد دیگری است و کسی که بخواهد سهام خود را از بازار خارج کند باید به فرد دیگری بفروشد بنابراین، به همان میزانی که با فروش سهام نقدینگی از بازار خارجی می شود با خرید آن به همان میزان هم نقدینگی وارد بازار می شود.

میثم هاشم خانی در گفت وگو با ایسنا درباره حمایت دولت از بازار سهام، اظهار کرد: منطقی نیست که دولت اقدامی انجام دهد تا قیمت سهام ها مستمر روند صعودی طی کند زیرا با این اقدام افرادی که سرمایه بیشتری در این بازار دارند، سود بیشتری و افراد دارای سرمایه خردتر منافع کمتری می برند. همچنین، برداشت از صندوق توسعه ملی یا اختصاص هر پولی از بیت المال برای حمایت از بورس نه تنها نمی تواند به رشد مستمر بورس منجر شود بلکه، منصفانه هم نیست. 
وی تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس بر رشد بازار دارای تاثیر کوتاه مدت دانست و گفت: پس از تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به بورس، افرادی تعیین می شوند تا سهام یکسری از شرکت ها را خریداری کنند و اینکه چه زمانی این سهام ها را بخرند یا بفروشند، منجر می شود تا رانت اطلاعاتی شکل بگیرد که از این بعد هم اقدام مثبتی نیست و فساد و رانت ایجاد می کند. 
دخالت های پولی و قیمتی حال بورس را خوب نمی کند
این کارشناس اقتصادی افزود: با دخالت های پولی و قیمتی دولت اتفاق مثبتی در بازار سهام رخ نمی دهد زیرا، همانگونه که تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر مثبتی در ثبات و کنترل قیمت ها در بازار ارز نداشت، این اقدام هم نتیجه بخش نیست. 
به گفته هاشم خانی، در شرایطی که کشورها از نظر منابع مالی با محدودیت روبرو هستند، تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بورس فسادزاست و بانک ها حق ورود به سرمایه گذاری های پرریسک ندارند زیرا، نمی توانند پول سپرده گذاران خود را بازگردانند بنابراین، ورود بانک ها به بورس برای تقویت بازار تاثیرگذار و درست نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: