bazarnews

کد خبر: ۷۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
به باور برخی از کارشناسان با شنیده‌شدن زمزمه‌هایی برای آزمایش بالینی واکسن احتمالی ویروس کرونا،‌ پیش‌بینی شده بهای جهانی نفت در چند ماه آینده به دلیل افزایش تقاضا رو به افزایش گذارد.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: در حال حاضر بهای شاخص نفت خام برنت با ۳ سنت کاهش به ۳۹ دلار و ۸۰ سنت رسیده است.

تحلیلگران می‌گویند چنانچه واکسن ویروس کرونا در پایان ۲۰۲۱ تایید شود و بصورت همگانی در جهان مورد استفاده قرار گیرد،‌ سفرهای هوایی در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب با افزایش ۷۵ درصدی و ۹۰ درصدی روبرو می‌شود که این مساله می تواند محرک افزایش بهای جهانی نفت باشد.

همچنین پیش‌بینی شده در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ میزان تقاضا برای خرید نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد.

به عبارت دیگر، در خوشبینانه ترین حالت اگر واکسن کرونا در ۲۰۲۱ در دسترس عموم  قرار گیرد و این بیماری مرگبار را درمان کند، حداقل سه سال طول می‌کشد تا میزان تقاضا برای خرید نفت در بازارهای جهانی به میزان قبل از بحران کرونا بازگردد و مردم جهان بتوانند به شرایط زندگی قبلی بازگردند.

شرکت داروسازی «جانسن» شعبه بلژیکی شرکت «جانسون اند جانسون» از آغاز کارآزمایی بالینی واکسن احتمالی کووید-۱۹ در سه کشور اروپایی اسپانیا، بلژیک و آلمان روی ۵۵۰ داوطلب خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه لا وانگواردیا، مرحله نخست آزمایش بالینی واکسن احتمالی ویروس کرونا تولیدی شرکت دارویی بلژیکی «جانسن»  از امروز (دوشنبه) در اسپانیا آغاز خواهد شد. براساس اطلاعات این شرکت، کارآزمایی بالینی واکسن جانسن که این مرحله روی ۱۹۰ داوطلب شامل دو گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال و ۶۵ سال به بالا انجام می‌شود، حدود چهار تا شش هفته طول می‌کشد. سلامت کامل داوطلبان و عدم ابتلا به این بیماری تا پیش از تزریق واکسن از شروط تایید داوطلبان برای آزمایش این واکسن است.

تلاش‌ جهانی برای ساخت واکسن کرونا در حالی ادامه دارد که روسیه ماه گذشته از نخستین واکسن کرونا در جهان پرده برداری کرد و «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این کشور از احتمال ثبت دومین واکسن کرونای روسی در ماه میلادی آینده خبر داده است.

بدون شک انتشار اخبار نویدبخشی از این دست می تواند میزان نگرانی در بازارهای جهانی را کاهش دهد و به نوعی محرک اقتصادی به شمار آید.

این درحالی است که تشدید نگرانی‌ها نسبت به بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا در هفته گذشته باعث شد تا قیمت نفت حدود هفت درصد از ارزش خود را از دست دهد.

همچنین آمار شیوع کرونا در مناطق مختلف جهان رو به افزایش است. موضوعی که می‌تواند شرایط بازار نفت را پیچیده کند و دوباره کاهش قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

با شیوع دوباره کرونا احتمال بازگشت محدودیت‌ها و حتی قرنطینه تقویت شده است. در صورت آنکه دولت‌ها برای کنترل این بیماری تصمیم بگیرند که محدودیت‌ها را افزایش دهند، ‌تقاضا برای نفت کاهش پیدا می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد میزان  تقاضای ۱۶ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل کاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی همچنین میزان پیش‌بینی تقاضای نفت خود در سال ۲۰۲۰ کاهش داده است. به باور این نهاد بین المللی انرژی،‌ کاهش سفرهای هوایی به سبب شیوع ویروس کرونا سبب می‌شود تقاضای جهانی نفت امسال روزانه ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

این نهاد چشم‌انداز تقاضا در سال ۲۰۲۰ را با روزانه ۱۴۰ هزار بشکه کاهش، ۹۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

برچسب ها: کرونا ، نفت ، واکسن کرونا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: