bazarnews

کد خبر: ۷۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
اگرچه سخنگوی کمیسیون اقتصادی از توافق با وزیراقتصاد برای بررسی طرح های مالیاتی توسط مجلس خبر داده بوداما دژپسند گفته لایحه اصلاح مالیات های مستقیم در آینده نزدیک توسط دولت تقدیم مجلس می شود.

کشور در ایام اخیر با بیشترین کاهش فروش نفت طی سالیان اخیر مواجه شده و عملاً برای اولین سال بودجه ای بدون نفت را می گذراند. در این شرایط دوری جستن از اقداماتی که به رشد پایه پولی منجر شود بسیار اهمیت دارد چرا که رشد پایه پولی برابر است با رشد نقدینگی در کشور و رشد نقدینگی نیز به تشدید تورم و فشار مضاعف به طبقه ضعیف جامعه منجر می شود.
کاهش فروش نفت به دلیل تحریم های، اتفاقی پیش بینی پذیر بود به همین دلیل نیز رهبر انقلاب از سالیان قبل بر لزوم اصلاح ساختاری بودجه و بریده شدن بند ناف بودجه از نفت تاکید داشتند. به گفته علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس در ۱۷ بهمن ۹۷، مقام معظم رهبری دستور اصلاح ساختاری بودجه در نظام بودجه ریزی کشور ظرف ۴ ماه را نیز داده بودند.
رهبر انقلاب، ۱۰ مرداد ۹۹ نیز بر این نکته تاکید کردند و گفتند: اصلاحات اساسی، همان چیزی است که ما دو سال قبل از این به همین جلسه شورای اقتصادی سران سه قوّه ابلاغ کردیم؛ که یکی عبارت است از مسئله اصلاح ساختار بودجه که خیلی مهم است، یکی مسئله اصلاح نظام بانکی است، یکی ارتقای سرمایه گذاری و اشتغال است.
مالیات، یکی از ارکان اصلی اصلاح ساختار بودجه
اصلاح ساختار بودجه متأسفانه نه در لایحه بودجه سال ۹۸ و نه حتی در لایحه بودجه سال ۹۹ به انجام نرسید و دولت در این دوسال نیز بودجه ای غیر واقعی و بدون اصلاحات ریشه ای و ساختاری، با کسری نجومی تدوین و تقدیم مجلس کرد و اصلاح نظام مالیاتی بعنوان یکی از ارکان اصلاح ساختار بودجه همچنان در حد یک وعده چند ساله دولت باقی ماند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: