bazarnews

کد خبر: ۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
طرح سهام عدالت در آغاز دولت نهم و با هدف انتقال بخشی از مالکیت دولت به اقشار آسیب پذیر پیشنهاد شد.
بازار نیوز -  این طرح در حالی پیشنهاد شد که در ابلاغیه یکم تیرماه سال ۱٣٨۵ مقام معظم رهبری برای پاسخ به درخواست رییس جمهور وقت درباره موضوع بند "ج" از سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اختصاص بخشی از سهام شرکتهای دولتی در قالب شرکتهای سرمایه گذاری استانی متشکل از تعاونی های عدالت شهرستانی به دو دهک پایین درآمدی با ۵۰ درصد تخفیف و دوره تقسیط ۱۰ سال موافقت شد.

این در حالی است که از زمان ابلاغ و تخصیص سهام عدالت برای حدود 49 میلیون نفر ایرانی، تا به امروز همواره با انتقاداتی همراه بوده که باعث شده با وجود گذشت یک دهه هنوز این طرح به کلاف سر در گم تعبیر شود.

 همزمان با ابلاغ سیاست های اصل 44 قانون اساسی و اجرای طرح توزیع سهام عدالت در ابتدا قرار شد تا مبلغ 500 هزار تومان از سهام بهترین و سودآورترین شرکته ا به این شرط به مشمولان دو دهک پایین درآمدی داده شود که در مدت 10 سال از سود این سهام، اقساط آن پرداخت و پس از تسویه کامل، این سهام قابلیت خرید و فروش پیدا کند اما اندکی بعد  این رقم به یک میلیون تومان برای شش دهک درآمدی افزایش یافت. این دو دهک نیز شمال مستمری بگیران و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی بودند.
اکنون با گذشت بیش از 10 سال از اجرای قانون اصل 44، دارندگان سهام عدالت از جمله دو دهک اول درآمدی از امکان فروش یا انتقال آن بخش از سهام خود را که اقساط آن پرداخت شده برخوردار می شدند و از منابع حاصل از آن سودی کسب کنند.

با این حال متولیان سازمان خصوصی سازی عنوان می کنند با توجه به برگزاری فصل مجامع در نیمه اول هر سال، در نتیجه شش ماه دیگر به این فرصت افزوده می شود تا پس از تقسیم سود شرکت ها در نیمه نخست سال 95، یک قسط دیگر از سهام عدالت تسویه شود.
پس از آن هم مهلت شش ماه دیگری به مشمولین داده شود تا در صورت تمایل آنها از محل آورده نقدی، اقدام به تسویه کامل اقساط سهام عدالت کنند و دست آخر در انتهای سال جاری و یا نیمه اول سال آینده آزادسازی سهام عدالت در کشور رخ دهد.

این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به سرنوشت نا معلوم لایحه جدید آزاد سازی سهام عدالت برای تصویب در مجلس هنوز هیچ دورنمایی برای این دارایی برای مشمولان آن نمی توان متصور بود.

در جداول زیر به خوبی آخریین وضعیت سهام عدالت نشان داده شده است:

جدول تفکیکی تعداد مشمولین سهام عدالت و ارزش کلی سهام

سهام عدالت به چه کسانی داده شده است؟ + جدول


شرکت های سرمایه پذیر و درصد سهام تخیص یافته به سهام عدالت

سهام عدالت به چه کسانی داده شده است؟ + جدول

ارزش سهام شرکتهای پرتفوی سهام عدالت تا ابتدای خرداد

سهام عدالت به چه کسانی داده شده است؟ + جدول


جدول وضعیت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی 5831 تا ابتدایخرداد(ارقام به میلیارد ریال)

سهام عدالت به چه کسانی داده شده است؟ + جدول


مبالغ واریزی به حساب خزانه بابت اقساط و پرداختی به مشمولین به تفکیک سال تا ابتدای خرداد

سهام عدالت به چه کسانی داده شده است؟ + جدول
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: