bazarnews

کد خبر: ۷۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی درباره ممنوعیت صادرات کیوی از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه گفت: این ممنوعیت برای حفظ بازارهای هدف صورت گرفته است.

«زهرا جلیلی‌مقدم » افزود: پس از بررسی‌های چندساله و با اخذ معیارهای کیفی و استانداردهای کشورهای مهم تولید و صادرکننده کیوی و مطرح شدن این موضوع با ذینفعان، کارشناسان، محققین، تجار و تولیدکنندگان پیشرو، از تاریخ ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه صادرات این محصول با بریکس زیر ۶.۲ ممنوع اعلام شد.

مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری اضافه کرد: سلایق و خواست بازارهای هدف با توجه به فیزیولوژی میوه و تاریخ مناسب برداشت کیوی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و تعیین زمان برای صادرات، سبب جلوگیری از صادرات میوه نارس و کال شده تا به نام و برند میوه ایرانی خدشه‌ای وارد نشود.

به گفته جلیلی مقدم، میوه نارس، طعم مطلوبی ندارد و مسلما با تأثیر منفی روی مصرف کنندگان، تمایل به مصرف آن نیز کاسته می‌شود.

مدیرکل دفتر میوهای گرمسیری و نیمه‌گرمسیری با اشاره به اثرات ممنوعیت صادرات کیوی در برهه زمانی خاص، یادآور شد: چند سال گذشته این موضوع مدیریت شده و صادرات کیوی از متوسط ۷۵ تا ۹۰ هزار تن در سنوات پیشین، به ۱۶۰ هزار تن در سال رسیده است.

جلیلی مقدم گفت: اولویت ما حفظ بازارهای بلندمدت، ارجحیت منافع ملی و اکثریت تولیدکنندگان و افراد فعال در صنعت کیوی است.

در ۱۰ماهه سال ۹۸  حدود ۱۱۲ هزار تن کیوی به ارزش بیش از ۸۲ میلیون دلار به سایر کشورها صادر شده بود.​

 

ایسنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: