bazarnews

کد خبر: ۷۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱
امیرحسن کاکایی در نشست بازارنیوز:
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در نشست اقتصادی بازارنیوز، پیرامون عملکرد خودروسازان و مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد به بیان مطالبی پرداخت.
پوپولیسم، صنعت خودرو را به بیراهه برد/ خودروسازی در دنیا انحصاری و بازار آن رقابتی است/ مدیران عامل خودروسازان خوب عمل کردند+فیلمگروه کشت و صنعت بازارنیوز: امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در نشست بازارنیوز، پیرامون عملکرد خودروسازان در شرایط اخیر، اظهار داشت:  الان خودروساز هرچه که به فکر شما برسد انجام می دهد. هیچ کاری بیشتر از این الان نمی تواند انجام دهد . برای همه صنعت ها مشکل پیش آمده اما برای خودروساز ها پیشرفته تر است. نکته جالبش این است من یکی از دلایلی که اصرار دارم قیمت‌ها آزاد بشود این است که ما در مورد بقیه صنعت ها نمیتوانیم این را بگوییم.

وی تاکید کرد: اولا صنعت خودرو ترکیب خودروساز است با قطعه ساز، ما مجموعه را باهم آنالیز می کنیم. در دوسال گذشته یک‌سری بحث ها مربوط به اقتصاد رقابتی است ی بحث هایی مربوط به اقتصاد مقاومتی است. ما الان در وسط این دو هستیم. مدیران عامل ما در دو سال گذشته خیلی خوب عمل کردند، می توانستند بهتر هم عمل کنند.

 
* تزریق پول می تواند تحول شگرفی در صنعت خودرو در سه ماه آینده ایجاد کند
 
کاکایی با بیان این نکته که ما در حال حاضر یک سری مشکلات واردات قطعات داریم که باید اینها داخلی سازی شوند، اظهار داشت:  بعضی ها را می شود ولی بعضی ها را هم نمی شود. این داخلی سازی ها احتیاج به پول دارد. امروز اگر این تزریق پول انجام بشود، طی سه ماه تا شش ماه یک جهش بزرگ در خودرو سازی می بینیم . از این نظر به نظرم نسبت به خیلی از صنایع دیگر بسیار پیشرفته تر است. البته معنیش این نیست که مدیرعامل سایپا و ایران خودرو این کار را کرده اند، آن بدنه حاضر شده و این دو مدیرعامل کار خوبی که کرده این سیاست را حمایت و برایش بستر سازی کرده که اسمش را گذاشتند نهضت داخلی سازی که به نظر من تعمیق داخلی سازی است.

*نمی‌توان کارکنان اضافی را در این شرایط اخراج کرد
 
کاکایی درباره مدیریت هزینه ها در خودروسازان اظهار اداشت: از لحاظ هزینه تا آنجا که توانسته، هزینه ها را پایین آورده است. می گویند یک سوم نیروهای ایران خودرو اضافه است شما که کاری نکردید. حالا من یک سوال برعکس می کنم. من شما را میگذارم مدیرعامل سایپا و ایران خودرو، شما می توانی در این موقعیت که این قدر فشار روی مردم است 20 هزار نفر را از این جمع جدا و اخراج کنی؟ جالب است بدانید قرار است حدود 5 هزار نفر بازنشسته شوند در این دو خودروسازی، بیمه عزا گرفته است، چون اینها برای مملکت هزینه دارد. پس این کار را نمی تواند بکند.

وی افزود: هرکاری که می توانستند کردند و هرکاری هم که نکردند دلایل بسیار محکمی پشتش بوده است. نمیخواهم بگویم یک سوم نیروی اضافی چیز خوبی است، اما فعلا نمی توان کاری کرد . من بودم سال 96 این کار را می کردم. آن وکلایی که همش فحش می دهند به اینها، نصفشان این کارمند ها را تزریق کردند و همین الان هم دارند می کنند. همین الان اگر آنها بیایند بیرون، فلان شهرستان به هم می ریزد.

کاکایی ادامه داد: همین خودروسازی بابل را بروید بررسی کنید. شما اگر بخش خصوصی بودی چنین شرکتی را نگه می داشتی؟ یک منطقه سرسبز که باید اکوتوریسم باشد را خودروسازی کردند، بعد با تریلی خودرو را از اینجا به آنجا می برند. این خیلی واضح است که اشتباه است، اما انتظار دارید که مدیرعامل آنجا، درش را ببندد؟
 

بیشتر بخوانید:
 


*خودروسازی در دنیا انحصاری و بازار رقابتی است

کاکایی با بیان این نکته که خودروسازی در دنیا انحصاری و بازار آن رقابتی است، اظهار داشت: برعکس چیزی که ما در ایران ایجاد کردیم. کره یک خودروسازی دارد. کیا مربوط به هیوندای است که ورشکست شد و پلتفرمشان مشترک است. آلمان سه خودروسازی دارد و در کل دنیا 14 خودروسازی وجود دارد و بقیه بازیکن هایی هستند که زیر دست آنها هستند. هیچ جا مثل ما حدود 30 خودروساز ندارد. دو  خودروساز ما بزرگ هستند که همش به آنها گیر می دهیم اما هیچ کس سوال نمی پرسد آن 28 خودروساز دیگر که این همه رانت گرفتند، چرا این وسط نمی توانند تولید کنند؟ چون حمایت های دولت هیچ وقت برای تولید داخل خوب نبوده است.


وی افزود: فرض کنید ۵۰ مدل خودرو دارید و دو میلیون خودرو هم در سال تولید می کنید، یعنی هر مدل خودرو ۴۰ هزار دستگاه، یک پلتفرم زیر ۵ میلیون در سال غیراقتصادی است. یک مدل خودرو زیر یک میلیون در سال  و یک پلتفرم زیر ۲۰۰ هزار دستگاه غیراقتصادی است. ما تمام این‌ها را داریم و در عین حال ۵ پلتفرم هم می خواهیم ایجاد کنم. در دنیا چکار می کنند؟ مثلا هیوندای به تمام دنیا ۵ مدل گیربکس صادر می‌کند و برای هر مدل گیربکس یک میلیون در سال و از فلان قطعه ده میلیون در سال تولید می کند، لذا اقتصادی در میاید.
 
پوپولیسم، صنعت خودرو را به بیراهه برد/ خودروسازی در دنیا انحصاری و بازار آن رقابتی است/ مدیران عامل خودروسازان خوب عمل کردند+فیلم

وی افزود: فولکس واگن فقط برای مونتاز به ایران می آمد و ما بازیچه بودیم، اما در مورد ایکاپ یا همان ایران خودرو- پژو یا ایران خودرو-سیتروئن-پژو این اطمینان وجود داشت. البته این خودش محل اشکال است، چون ما رفتیم از یک شرکت(پژو سیتروئن) که طرف حسابمان بود دوبار خرید کردیم و قرارداد بستیم. بماند که هردو آمدند ایران و یک پلتفرم را گذاشتند وسط و کارشان مشترک بود، ولی ما انگار داشتیم دو کار انجام می دادیم.

وی ادامه داد: مفهوم این دو خودرو ساز به هم می خورد، ولی ۵  خودروساز مطمئن بودند رنو، پژو سیتروئن، فولکس و میتسوبیشی و هیوندای بماند که کلی چینی هم آمده بود. این اشکال هم دارد، چون به محض شروع تحریم آن ۲۸ خودروساز که گفتند هستیم، نماندند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کرمان موتور و گروه صنعتی بهمن این قرارداد‌ها را بستند و قرار بود داخلی سازی کنیم، اما نشد. یادآوری کنم ایران خودرو و سایپا درحال داخلی سازی قطعات هستند اما اگر یک خودروساز دیگر هم بیاید و از این استفاده کند، همه تیراژ‌ها هم کم و کوچک است و کسی استفاده نمی‌کند.

*پوپولیسم، صنعت خودرو را به بیراهه برد
 
کاکایی حرف های پوپولیستی در 30 سال گذشته را عامل به بیراهه کشیده شدن صنعت خودرو دانست و اظهار داشت: در جایی مثل ایران یک یا دو خودروساز کافیست و باید بازار را آزاد کرد البته الان نه، چون وسط جنگیم و در این شرایط با آزادسازی و واردات موافق نیستم.

*برای قطب سوم خودروسازی، 28 شرکت دیگر را ادغام کنیم

کاکایی در پایان گفت: خیلی‌ها دنبال زدن قطب سوم خودروسازی هستند که البته داریم. کرمان خودرو و بهمن موتور گروه های بزرگی هستند، اما بعلت ساختار غلط نمی توانند بزرگتر بشوند. من می گویم برای قطب سوم، آن ۲۸ شرکت را ادغام کنیم تا یک کاسه شوند. اما کار خودشان را می‌کنند و گوش نمی‌دهند و از آن طرف به انحصار هم اعتراض می‌کنند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: