bazarnews

کد خبر: ۷۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی دریانوردی در پیامی بر ضرورت تدوین ضوابط و مقررات دریایی برای توسعه پایدار دریایی تاکید کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی گفت: «پیاده سازی کشتیرانی پایدار در نتیجه تقویت سه رکن محیط زیست، جامعه و اقتصاد حاصل می شود و پایداری آن به مشارکت ذینفعان مختلف وابسته است.
تردیدی نیست که حرکت به سوی توسعه پایدار دریایی، نیازمند حل مشکلات زیست محیطی، حفظ تنوع زیستی پهنه های آبی کشور و مستلزم تدوین ضوابط و مقررات دریایی موثر است که بر پایه برنامه های منسجم تحقیقاتی و علمی تنظیم شده باشند.
توسعه پایدار محل تلاقی جامعه، اقتصاد و محیط زیست است و امروزه بر اثر بهره برداری بی رویه و غیراصولی از منابع و اکوسیستمهای دریایی و آلودگی های ناشی از فعالیت های ساحلی و فراساحل و حمل و نقل دریایی، خسارت هایی غیرقابل جبرانی بر پهنه های آبی کشورمان وارد آمده است و تردیدی نیست که عامل انسانی نقش عمده ای در آلودگی محیط زیست دریایی دارد. 
البته در مقیاس جهانی باید گفت که از آغاز قرن بیست و یکم، صنعت کشتیرانی نقش خود را به عنوان صنعت پایدار به خوبی ایفا کرده است و استانداردهای زیست محیطی صنعت حمل و نقل دریایی در دهه اخیر رو به بهبودی گذارده است به گونه ای که با انجام اقدام هایی ازجمله کاهش میزان سولفور سوخت شناورها، افزایش راندمان و کارایی موتورها، استفاده از سوخت های جایگزین و موارد مشابه، نقش این صنعت در تولید دی اکسید کربن و گرمایش جهانی از ۵ درصد به ۳ درصد کاهش یافته است که این مهم کاملا مبتنی بر شعار امسال است که بر نقش کشتیرانی پایدار در سیاره پایدار دلالت دارد.»

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: