bazarnews

کد خبر: ۷۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دولت وظیفه دارد از بورس صیانت و مراقبت کند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با تامین نشدن ارز مورد نیاز وزارت بهداشت، اظهار داشت: ارز مورد نیاز وزارت بهداشت تامین شده و مانند همه دستگاه های دیگر مقداری با تأخیر همراه بوده است. از حدود ۱۰ روز قبل که رقمی به وزارت بهداشت تخصیص داده شد، وزیر بهداشت در تلاش است برای واردات مواد اولیه تمرکز شود و امیدوار هستیم زودتر این داروها و مواد اولیه برسد.

وی در رابطه با اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر نفرینی هست کاخ سفید را نفرین کنید و اینکه آیا این اظهارات منجر به جسور کردن آن طرفی‌ها نمی شود؟ عنوان کرد: قصه ما با ترامپ و آمریکا از این حدها گذشته است و قبل از این حرف ها هرکاری می‌توانستند، علیه ملت ایران و نظام ما انجام دادند و دیگر کاری نمانده است که ما بخواهیم ملاحظه یا مراعات کنیم. حتما نکته آقای رئیس‌جمهور درست است اما نمی‌دانم چرا برخی در داخل کشور اینقدر ناراحت شدند که آقای رییس‌جمهور گفته مردم نفرین کنند به کسی که با تحریم این وضع را به وجود آورده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: اینکه برخی دم از انقلابی بودن می‌زنند اما دنبال تطهیر آمریکا هستند و می‌گویند به آمریکا نفرین نکنید و جای دیگر را لعنت کنید را من نمی‌فهمم. اینها چه جور آدم هایی هستند که حاضرند به خاطر نگاه جناحی و سیاسی و نگاهی که به انتخابات ۱۴۰۰ دارند همه چیز را فدا کنند، حتی چیزهایی که خودشان به آن اعتقاد داشتند.  

واعظی تصریح کرد: مگر همین‌ها طرفدار دولتی نبودند که ده سال پیش نفت بالای ۱۰۰ دلار می‌فروخت و بیش از یک میلیون بشکه نفت هم اجازه داده بودند بفروشد و هر مشکلی بود می‌گفتند تحریم و این‌ها هم دهانشان را بسته بودند. اما حالا وضع با آن زمان فرق می کند و حالا یک جنگ اقتصادی تمام عیار است که نمی خواهند بپذیرند. به هر حال  مسأله انتخابات ۱۴۰۰ سر جای خودش اما ما نباید آنقدر آدرس غلط به خارج بدهیم و تفرقه ایجاد کنیم و برعکس مردم را در این شرایط بسیار سخت ناامید کنیم.

واعظی در رابطه با نطق روز گذشته نمایندگان و نقل قولی که از او در جلسه رای اعتماد رزم حسینی مطرح شده بود،  بیان کرد: من این را به کلیت مجلس معطوف نمی کنم. به هر حال بنای کلیت مجلس و تعاملی که داریم این است که مقداری برای حل مشکلات مردم همکاری کنیم. اما اینکه اقلیتی در مجلس از تریبون رسمی مجلس استفاده می کنند برای اینکه حرف های نسنجیده و تفرقه انگیز بزنند و مردم را ناامید کنند و آدرس غلط به دشمن بدهند مایه تأسف است. انتظار ما این است که در هیئت رییسه مجلس سازوکاری تدوین شود که وقتی این تریبون مقدس تبدیل می شود به جایی که در آن حرف کذب و غیراخلاقی می‌زنند، مقابلش بایستند.

وی ادامه داد: من حتی با فردی که این حرف را زده بود تماس گرفتم و گفتم شما حتما می توانستید از من بپرسید یا اگر به تمام گفته های چهل ساله من مراجعه می کردید هیچ وقت نبود که من چنین الفاظی را به کار ببرم. این توهم یا ساخته یک خبرنگار یا کسی بوده که به دنبال تفرقه افکنی میان مجلس و دولت بوده است. ما بلافاصله پس از شنیدن تکذیب کردیم. عجیب است شما صحبت آن فرد را دیدید و تحقیق نکردید و تکذیبیه ما را ندیدید. لذا مجلس یا هر تریبونی باید در خدمت منافع و مصالح کشور و وحدت و همدلی باشد به ویژه حالا که شرایط، شرایط سختی است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آمریکا، ترامپ از نظر رقابت انتخاباتی خیلی با رقیب خود فاصله گرفته است. مناظره‌ای هم که امروز صبح داشتند یک مناظره افتضاح بود و اصلا مناظره نبود. بعید می دانم هیچ جای دنیا حتی در آفریقا چنین اتفاقاتی در این رده بیافتد. براساس نظرسنجی های بعد از مناظره برخلاف آنچه تبلیغ می کردند دوباره به ضرر ترامپ شده است. یک آدمی مسائل سیاسی و بین المللی را متوجه نیست و در داخل کشور خودش هم وضعیت انتخاباتی خرابی دارد، پس ما باید مراقبت کنیم آنچه او در داخل کشورش نمی تواند به آن برسد، نتواند با یک  اقدام خارجی جایگزینش کند. همه ما باید در داخل کشور مراقبت کنیم که از این چند هفته عبور کنیم.

واعظی در رابطه با رها شدن مردم از سوی دولت در بورس تاکید کرد: بورس ساز و کار خاص خود را دارد. یعنی عرضه و تقاضایی دارد و ساز و کار بورس، بورس را شکل می‌دهد و به همین دلیل همه مسئولین بارها و بارها گفته اند که در بورس نباید هیجانی وارد یا خارج شد. بورس سرمایه گذاری میان مدت و دراز مدت است و کسی که می‌خواهد ظرف یک هفته و یک ماه به سود برسد باید پولش را در بانک بگذارد. با بررسی سالیان گذشته در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، می‌بینیم در میان مدت و دراز مدت کسانی که در بورس سرمایه گذاری کردند بیشتر از کسانی که در جاهای دیگر سرمایه گذاری کرده بودند، برد کردند.

وی اضافه کرد: بر این اساس بورس نیاز به فرهنگ سازی دارد و دولت در بورس دخالت نمی کند اما وظیفه دارد صیانت و مراقبت کند تا حقوقی‌ها و افرادی که نفوذ دارند نتوانند حرکتی انجام دهند تا باعث شود مردمی که سهام خرد و کوچک دارند متضرر شوند. ما بارها گفتیم از بورس حمایت و صیانت می‌کنیم. هیچ وقت هم بورس را رها نکردیم. آقایی که فکر می کند دولت باید روزانه در بورس دخالت کند به ساز و کار بورس وارد نیست. بورس شورایی دارد که خیلی قدرت دارد.‌ سازمان بورس رئیس دارد و تمام اینها باید براساس آن ساز و کار انجام شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در رابطه با دیدگاه اصول گرایان و اصلاح طلبان یرای سوال از رئیس جمهور یا استیضاح وی یا بحث استعفای رییس‌جمهور، گفت: جریان اول که از اول منتقد بودند، هم در انتخابات ۹۲ و هم ۹۶ و ما هیچ وقت ندیدیم بعد از انتخابات ها این مبارزات انتخاباتی تمام شده باشد. مبارزات انتخاباتی همه دنیا یک ماه و دو ماه است و در اینجا چهار سال طول می کشد. در مورد گروه دوم، هیچ وقت درون اصلاح طلبان یک نظر و گروه خاص نبوده و دیدگاه های متفاوت داشتند. در داخل دولت از سال ۹۲ همواره میان وزرا و اعضای کابینه و استانداران اصلاح طلبان بودند.

واعظی ادامه داد: اگر اصلاح طلبان اکنون منتقد شدند، که همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان هم هست که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمی کنند مراعات حال رفقا و هم فکرها خود را بکنند. در مورد پیشنهاد استعفا، یک نفر یک مطلبی نوشته و تیتری زده شده که با متن نوشته شده متفاوت است. ایشان نمی گوید رئیس‌جمهور استعفا بدهد بلکه می‌گوید نمی گذارند رئیس‌جمهور کار کند و برای او محدودیت قائلند.

وی تاکید کرد: در رابطه با استعفا باید بگویم، آقای رئیس‌جمهور رئیس‌جمهوری نیست که فقط در زمان گل و بلبل و زمانی که همه چیز خوب است، پول است، امکانات هست، تحریم و کرونا نیست رئیس‌جمهور باشد و حالا که مردم این همه مشکل دارند استعفا دهد. رئیس‌جمهور تا لحظه آخر و روز آخر به این مردم بدهکار است و وظیفه خود می داند خدمتگزار این مردم باشد. ما وظیفه داریم همه تلاش خود را بکنیم اما وقتی می بینیم با همه مشکلاتی که داخل و خارج بر ما فشار وارد می‌کند، شرمنده مردم هستیم و عذرخواهی هم می‌کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: گرانی اثر گذاشته و روی مردم مخصوصا طبقه حقوق بگیر، طبقه متوسط و متوسط به پایین فشار وجود دارد و از همه اینها شرمنده هستیم و در حال تلاش زیادی هستیم که ۱۰، یازده ماه باقی مانده عمر دولت هرگونه که می توانیم در داخل و خارج کشور از همه ابزارهای مان استفاده کنیم تا برای مردم گشایش حاصل شود.

واعظی در پایان در رابطه با اظهارات فائزه هاشمی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور اجازه ندارد وزیر زن معرفی کند، گفت: رئیس جمهور همیشه براساس شایستگی وزیر انتخاب می کند. نه براساس قومیت انتخاب می کنیم نه استان و نه جنسیت. بالاخره وقتی یک پستی در رده بالا خالی می‌شود، ما حدود ۲۰ یا ۳۰ نفر از کسانی که معرفی می‌شوند را بررسی می کنیم و به دو سه نفر می رسیم و گزارش چند نفر داده می شود و یکی انتخاب می شود. هیچ وقت افراد را براساس جنسیت یا قومیت و روش های دیگر انتخاب نکردیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: