bazarnews

کد خبر: ۷۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شائبه بیوتروریسم از طریق سیگار‌های قاچاق را تایید کردند و از مردم خواستند از مصرف این سیگار‌ها خودداری کنند.
گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیرامون واردات قاچاق سیگار به کشور به بازارنیوز گفت: رهبر انقلاب پیرامون واردات از کشور‌هایی مانند امریکا و سایر کشور‌های متخاصم دیگر فرمودند که هیچ اعتمادی به این‌ها نیست. منشا اکثر مواد دخانی هم امریکاست و این‌ها دشمنان قسم خورده ما هستند و هیچ کالایی که به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد کشور می‌شوند، قابل اعتماد نیست و نمی‌دانیم که آیا در این‌ها مواد خاص و بیماری‌زایی استفاده شده و آیا در دراز مدت مشکلاتی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کنند؟
 
رئیس کمسیون بهداشت مجلس: شائبه بیوتروریسم دخانیات قاچاق محتمل است
وی افزود: بنابراین اگر افراد به دنبال سلامتشان هستند، به هیچ عنوان از هیچ مواد غذایی و دخانی که از کانال قاچاق وارد کشور می‌شوند، استفاده نکنند. چون دشمنان ما هیچ رحمی به ما ندارند.
 
شهریاری از احتمال وجود مواد روانگردان در سیگار‌های قاچاق همانند توتون‌های قاچاق قلیان سخن گفت و اظهار داشت: سیگار‌های قاچاق، مانند تنباکو‌های قاچاق قلیان است که با اسم‌ها و طعم‌های مختلف در حال مصرف هستند که مواد روانگردان و مواد مضر دیگر در این‌ها استفاده شده است که متاسفانه جوانان دقت نکرده و مصرف می‌کنند و این‌ها عزیزان ما را دچار مشکل خواهند کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیرامون شائبه بیوتروریسم از طریق دخانیات قاچاق اظهار داشت: این موضوع محتمل است و همانند همین مسئله کروناست. الان همه درماندند که این ویروس از کجا آمده و چگونه ساخته شده و چه آثاری در بلندمدت بر افراد خواهند گذاشت. استفاده از سیگار‌های قاچاق ممکن است در کوتاه مدت برای خیلی از افراد مشکل ایجاد نکند، ولی در دراز مدت مشکل آفرین باشد و گاهی ممکن است اصلا نفهمند بیماری‌ای که دارند چگونه ایجاد شده است و خیلی از سرطان‌ها و بیماری‌ها که منشا آن‌ها هم مشخص نیست، ممکن است از همین طریق باشد.

 وی  تاکید کرد که مجلس از هر طرحی از جمله طرح مبارزه با دخانیات قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حمایت خواهد کرد.
 
 
در همین راستا، سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرامون واردات سیگار قاچاق به کشور به بازارنیوز گفت: قاچاق، جنس خوبش هم ضرر دارد. هر آنچه که از طریق قاچاق وارد می‌شود، اعم از سیگار، لوازم خانگی، سیگار... برای اقتصاد و اشتغال کشور ضرر دارد.
 
رئیس کمسیون بهداشت مجلس: شائبه بیوتروریسم دخانیات قاچاق محتمل است
 
*آسیب جدی سیگار به بدن

میرمحمدی، پیرامون آسیب‌ها و بیماری‌زایی‌های مصرف سیگار اظهار داشت: سیگار فی نفسه ضرر است. امروز آنچه که پزشکان و دانشمندان در کتاب‌ها نوشته اند تعداد قابل توجهی از بیماری‌هایی که مردم به آن‌ها دچار می‌شوند، از جمله بیماری‌های مزمن اسنداد دستگاه تنفسی، آسم، انواع سرطان ها، بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی می‌تواند از آثار مصرف سیگار باشد. این برای همه در علوم پزشکی ثابت شده است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از بیماری‌های گوارشی، تقریبا همه موارد سکته قلبی و مغزی و بیماری‌های کلیوی و فشار خون می‌توانند با مصرف سیگار تشدید شوند.
 
*آثار سیگار قاچاق بیشتر از سیگارهای عادی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرامون معضلات سیگار قاچاق اظهار داشت: عمده مواردی که قاچاق می‌شوند، کسی نمی‌تواند هیچ تضمینی در خصوص تولید و مواد اولیه و نگهداری آن‌ها بدهد. سیگار هم از این موضوع مستثنی نیست. وقتی سیگاری را از بازار قاچاق تهیه می‌کنید، در عین حالی که ذات سیگار مضر و بیماری‌زاست، سیگار قاچاق با توجه به این که ما هیچ اطلاعی از بهداشتی بودن مواد اولیه و روند تولید، مدت زمان انقضا و مواد افزودنی که به آن اضافه شده و رعایت استاندارد مقادیر مواد داخل آن نداریم، به طور قطع آثار زیان آن نسبت به سیگار عادی بیشتر است.

وی با توصیه به مصرف کننده‌های این سیگارها، اظهار داشت: بنده به عنوان یک پزشک به مردم التماس می‌کنم مصرف سیگار علی الخصوص سیگار قاچاق را کنار بگذارند، چون ما حتی نمی‌توانیم آثار مضر سیگار قاچاق را محاسبه کنیم.


*پاسخ به آنهایی که می‌گویند«کشیدیم و چیزی نشد»

میرمحمدی در پاسخ به افرادی که می‌گویند با مصرف سیگار قاچاق هیچ علائم بیماری ندارند، اظهار داشت: مشکل مصرف سیگار این است که فرد سیگاری در کوتاه مدت خیلی دارای علائم بیماری نمی‌شود. عمده بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار، بیماری‌های مزمن هستند. کمتر بیماری داریم که فرد به محض مصرف سیگار دارای علائم شود به جز علائمی مثل سرفه و تنگی نفس، اما این را می‌دانیم که ایجاد و تشدید بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار قطعی است.


*مجلس در مسیر برطرف کردن خلاء قانونی همکاری می کند

میرمحمدی در پایان، مجلس را آماده کمک به نهاد‌های مبارز با دخانیات قاچاق معرفی کرد و اظهار داشت: آنچه که ما می‌توانیم قول بدهیم، هر جا که دستگاه‌ها احساس می‌کنند در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد، می‌توانند به صورت رسمی به ما اعلام کنند تا آن‌ها را بررسی و برطرف کنیم. همچنین اگر موارد دیگری به ذهن افراد می‌آید که می‌شود با قاچاق سیگار مقابله کرد و می‌توان از ظرفیت مجلس برای آن استفاده کرد، به طور قطع و یقین مجلس پای کار آن‌ها خواهد بود.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: