bazarnews

کد خبر: ۷۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
در گفتگو با نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد؛
خدابخشی گفت: در جریان پرداخت یارانه کالا، مردم به دو دسته اقشار پر درآمد و کم‎ درآمد تقسیم شده‎اند. به این صورت که به هر نفر از گروه اول مبلغ 60 هزار تومان و به هر نفر از گروه دوم مبلغ 120هزار تومان پرداخت می‎شود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز :خدابخشی در خصوص آخرین وضعیت طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی گفت: متاسفانه در سال‎های اخیر قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است که دلایل متعددی دارد.از مهم‎ترین این دلایل  می‎توان به عدم توانایی دولت در مدیریت نقدینگی اشاره کرد.

وی افزود: مجلس عزم و اراده جدی دارد که این قدرت خرید را حفظ کند و تا جایی که ممکن است جبران کند. به همین منظور طرحی را که تحت عنوان تامین دسترسی به کالاهای اساسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شده بود، در جلسات متعدد کارشناسی بررسی کردیم. در این جلسات در رابطه با منابعی که می‎توان روی آن‎ها حساب کرد نیز بحث شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون مبنا قرار دادن سال 95 برای محاسبات نیز اینگونه توضیح داد: با توجه به اینکه قدرت خرید در سال 99 نسبت به سال 95 بسیار کمتر شده و بسیاری از مردم در تهیه کالاهای اساسی به مشکل برخورده‎اند بنابراین به نفع مردم است که مبنای محاسبات سال 95 باشد.

خدابخشی اظهار کرد: طبق محاسباتی که انجام دادیم و با در نظر گرفتن دهک‎ها به خصوص دهک سوم به هر نفر 120 هزار تومان تعلق می‎گرفت. ما برای این که بتوانیم بخشی از این را جبران کنیم به بررسی جامعه هدف پرداختیم. از پایگاه اطلاعات رفاه خانوار که در وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی مستقر است اطلاعات درآمدی و اقتصادی خانوارها را استخراج کردیم.

خدابخشی گفت: در رابطه با این طرح با بانک مرکزی صحبت‎هایی داشتیم که به چه شکل می‎توانند این را اجرا کنند. بررسی مواردی مثل کالابرگ اینترنتی، شارژ کارت‎ها، سبد کالایی که در کارت‎ها تعریف می‎شد و مراکزی که در آن‎ها فرایند توزیع انجام می‎شد نیز پرداختیم.

وی افزود: در این طرح از ظرفیت بند 1 تبصره 2 قانون بودجه کشور و جدول مربوط به تبصره 14 که به یارانه‎ها اشاره دارد استفاده کردیم. ماحصل کار این بود که ما در حمایت از اقشار مختلف جامعه، از قشر کم‎درآمد 2 برابر و از آن‎هایی که وضعیت بهتری دارند 1 برابر حمایت کنیم.

خدابخشی افزود: رقمی که برای هر نفر از اقشار پردرآمد تعیین شده مبلغ 60 هزار تومان و برای اقشار کم‎درآمد مبلغ 120هزارتومان در نظر گرفته شده است. تاکید ما در این زمینه بر این است که در نهایت کالا به دست مردم برسد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: