bazarnews

کد خبر: ۷۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: اگر طرح به درستی و مداوم اجرا شود، اپل یا هر برند دیگری که بصورت مسافری وارد می‌شد و سو استفاده صورت می‌گرفته، دچار مشکل شده و از این به بعد به مشکل می‌خورند، چون در فرودگاه باید گوشی را فیزیکی در گمرک اظهار کنند و جلوی رویه قبلی کاملا گرفته خواهد شد.
گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: محمدرضا عالیان، سخنگو و مسئول روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، پیرامون طرح جدیدی که گمرک برای رجیستر گوشی‌های مسافری در نظر گرفته، به بازارنیوز گفت: این طرح از امروز (۱۲ مهرماه) قرار است اجرا شود و این تاریخی است که خود گمرک انتخاب کرده و طی هماهنگی که با همتا و سامانه جامع تجارت صورت گرفته قرار بوده این اتفاق در این تاریخ بیافتد.


* ۸۰ تا ۹۰ درصد گوشی‌های مسافری قاچاق بودند

عالیان پیرامون وضعیت قاچاق از طریق رویه مسافری اظهار داشت: ۸۰ تا ۹۰ درصد دستگاه موبایلی که تاکنون به صورت مسافری به کشور وارد می‌شد، قاچاق بودند که با سو استفاده اطلاعات مسافران رجیستر می‌شدند. مهم‌ترین آسیبی که این روش به واردات موبایل و در سطح کلان‌تر به بدنه اقتصادی کشور می‌زد این بود که ارز را بی ضابطه از کشور خارج می‌کرد، آن هم ارزی که کف بازار را خارج می‌کرد.

وی ادامه داد: وقتی راجع به واردات رسمی حرف می‌زنیم منظورمان قاعده و قانون است، چون در این صورت معیار‌هایی دارد که مورد مهم آن تخصیص ارز است و مشخص است که منشا ارز کجاست. مثلا صادرکننده‌ای صادرات کرده و ارز آورده به کشور و از محل آن گوشی وارد شده و در یک کلام مبدا و مقصد پول مشخص است. اما وقتی به صورت قاچاق وارد می‌شود، مبدا و مقصد ارز مشخص نیست.

عالیان تصریح کرد: مثلا ارز کف بازار را جمع می‌کردند و با آن موبایل می‌خریدند و قاچاق وارد می‌کردند که اینها، ارزی را جمع می‌کردند که نیاز عامه بازار  و نیاز روزمره مردم بوده که باعث اختلالات ارزی می‌شد.  مجموع رقمی که برای قاچاق از کشور و بدون ضابطه خارج می‌شود رقم بزرگی است

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تاکید کرد که این تصمیم، از محاسنات طرح رجیستری است که حداقل روی یک کالا مثل موبایل بتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم.
 
بساط رجیستری موبایل قاچاق از طریق رویه مسافری جمع می‌شود

*مزیت این طرح برای مصرف کنندگان در بلند مدت

عالیان پیرامون مزیت این طرح برای مصرف کنندگان اظهار داشت: این طرح در طولانی مدت به نفع مصرف کننده نیز است. چون کالای قاچاق، آزمون سلامت کالا را پشت سر نمی‌گذارند و اینکه پشتیبانی لازم برای گوشی‌های قاچاق انجام نمی‌گیرد و عمدتا کالا‌هایی هستند که ممکن است جعبه باز شده و قطعات عوض شده باشند. بنابراین، کنترل کردنش به نفع اقتصاد کشور و به نفع مصرف کننده است.


* واردات گوشی لاکچری کاهش می‌یابد

وی در پایان از کاهش واردات گوشی‌های برند لاکچری با وجود این طرح سخن گفت و اظهار داشت:  سابق بر این در گمرکات لازم نبود موبایل را اظهار کنند و گوشی رویت شود، فقط لازم بود بگویید موبایل وارد کردید و کسی هم نمی‌دانست واقعا گوشی وارد کردید یا از ایران خریدید. حالا یا این موبایل قانونی آمده یا غیرقانونی که اصلا مشخص نبود. اما اکنون اگر طرح به درستی و مداوم اجرا شود، اپل یا هر برند دیگری که بصورت مسافری وارد می‌شد و سو استفاده صورت می‌گرفته، دچار مشکل شده و از این به بعد به مشکل می‌خورند، چون در فرودگاه باید گوشی را فیزیکی در گمرک اظهار کنند و جلوی رویه قبلی کاملا گرفته خواهد شد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: