bazarnews

کد خبر: ۷۸۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
یک مقام مسئول به بازارنیوز خبر داد:
مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجرای طرح مقابله با سیگار‌های قاچاق در دو گام برخورد مرزی هنگام واردات و برخرود با عرضه شهری این سیگار‌ها خبر داد.
سیگار‌های قاچاق از سطح شهر جمع آوری می‌شوند+ جزئیات طرح
گروه بازرگانی بازارنیوز: «یاسر سوادکوهی» مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله قاچاق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بیان جزئیات طرح مقابله با سیگار‌های قاچاق توسط این ستاد، به بازارنیوز گفت: این طرح دو گام جغرافیایی دارد. گام اول آن در مبادی ورودی و مرزهاست که محوریت آن بر عهده نیروی انتظامی و کمک سایر دستگاه‌ها گذاشته شده است و این رصد و شناسایی مربوط به شبکه‌های ورود سیگار قاچاق به کشور و محل بارانداز این سیگار‌ها در مرزهاست که نیروی انتظامی طرح متشکله‌ای را تدوین کرده که به تصویب قرارگاه مرکزی مقابله با قاچاق رسیده است. تمام طرح‌های اقدام محور در حوزه مقابله، در قالب این قرار گاه سازماندهی می‌شوند.

وی افزود: رئیس این قرارگاه، معاونت مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و دستگاه‌هایی مثل سازمان تعزیرات، وزارت صمت در دو بخش سازمان حمایت و ستاد وزارتخانه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی عضو هستند.

سوادکوهی ادامه داد: نیروی انتظامی این طرح را ابلاغ کرده و طرح به صورت مستمر کلید خورده و ادامه هم خواهد داشت تا از  ورود انبوهی که در حوزه محصولات دخانی از مرز‌های کشور وجود دارد، کاسته شود. پلیس امنیت اقتصادی به عنوان واحد محور در نیروی انتظامی، مسئول هماهنگی فرماندهی مرزبانی و یگان‌های عملیاتی مرزی هستند که مامور به رصد و شناسایی شبکه‌های ورود سیگار قاچاق شدند که این کار شروع و در حال انجام است.


*گام دوم، برخورد با سطح عرضه 

این مقام مسئول، پیرامون گام دوم این طرح توضیح داد: گام دوم جعرافیایی این طرح با توجه به این که هم اکنون بخشی از این سیگار‌ها در داخل کشور وجود دارند و در مرحله عرضه به صورت محسوس هم قرار گرفته است، برنامه ریزی شده که به صورت آزمایشی در شهر تهران، گروه‌هایی متشکل از بازرس سازمان حمایت، بازرس دانشگاه‌های علوم پزشکی و مامور ضابط(برای حفظ امنیت سایر بازرسین)، در قالب گشت‌های مشترک به صورت برنامه ریزی و ساماندهی شده به نقاط آلوده عرضه که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی شناسایی شدند، برای برخورد و جمع آوری سیگار‌های قاچاق، اعزام شوند.

سوادکوهی افزود: در مرحله اول گام عرضه، به نشان‌های تجاری محرز قاچاق می‌پردازیم. این سیگار‌ها اصلا اجازه فعالیت در کشور چه در زمینه ورود و چه در عرضه را ندارند. حدود ۴۲ برند معروف ابلاغ شده که تیم‌های عملیاتی در سطح عرضه مامور به جمع آوری و برخورد با این سیگار‌های قاچاق هستند.


*شروع عملیات آزمایشی در شهر تهران

وی از انجام عملیات آزمایشی در شهر تهران خبر داد و اظهار داشت: عملیات جمع آوری در سطح عرضه در آینده نزدیک به صورت مستمر کلید می‌خورد، ولی در همین هفته چندین بازرسی به صورت آزمایشی در تهران انجام شده تا ارزیابی کنیم که تیم‌های ما در این سطح، به چه صورتی عمل می‌کنند و چه نیازمندی‌هایی برای بازرسی‌های برنامه ریزی شده دارند.


*دکه‌های سطح شهر، جامعه هدف گام مقابله با عرضه

سوادکوهی پیرامون معضل دکه‌های سطح شهر که بیشترین مرکز مراجعه برای خرید سیگار‌های عمدتا قاچاق هستند، اظهار داشت: دکه‌های روزنامه فروشی جامعه هدف گام سطح عرضه ما هستند. دکه‌ها در سطح شهر به دو دسته مطبوعاتی و تنقلاتی تقسیم می‌شوند که هیچ کدام از این دو، مجوز عرضه سیگار ندارند. ما در این طرح با شهرداری و اصناف هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم که این موضوع را یاد آوری کنند؛ البته این‌ها هم اعلام کردند که از بابت این موضوع دچار چالشند.


*تدوین پیوست فرهنگی-بهداشتی برای مسئله فرهنگسازی

این مقام مسئول، از لزوم فرهنگسازی برای تشویق مردم به عدم خرید سیگار‌های قاچاق سخن گفت و اظهار داشت: یک پیوست جامع فرهنگی-بهداشتی که بخش بهداشتی آن را وزارت بهداشت و درمان تهیه کرده، به قرارگاه ارائه شده و کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مامور است با بهره برداری از این پیوست فرهنگی-بهداشتی (که بخش فرهنگی آن هم در حال نهایی‌سازی است)، آگاه سازی جامع نسبت به مخاطبانی که استقبالشان از سیگار قاچاق بیشتر است را انجام دهد.

سوادکوهی تاکید کرد: قاچاق بودن سیگار‌ها یک مسئله است، ضرر و تهدیدی که در حوزه سلامت از طرف این‌ها وجود دارد مسئله بزرگتری است. به همین دلیل ما خواستیم که وزارت بهداشت زمینه بهداشتی را به زمینه فرهنگی ما اضافه کند تا اطلاع رسانی انجام شود. آسیب این قاچاق فقط به حوزه اقتصاد نیست بلکه در حوزه سلامت این آسیب بیشتر است.


*اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی در تهران

سوادکوهی در پایان پیرامون مسائل قضایی پس از برخورد با متخلفان اظهار داشت: قرارگاه مرکزی مقابله با قاچاق، کمیته‌ای به نام کمیته قضایی به ریاست سازمان تعزیرات دارد که وظیفه آن، پیش‌بینی نیازمندی‌های لازم برای رسیدگی به این پرونده‌هاست. مثل این که پرونده‌ها در بازه زمانی مناسب رسیدگی شوند و مشمول اطاله دادرسی نشوند. احکام قضایی متناسب با پرونده‌های متشکله، در اسرع وقت صادر شود. همچنین، سازمان تعزیرات شعبه ویژه‌ای را در تهران برای این موضوع اختصاص داده تا برای پرونده‌هایی که تشکیل و به آن شعبه‌های ویژه ارجاع می‌شوند، احکام متناسب و در اسرع وقت صادر شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: