bazarnews

کد خبر: ۷۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
کارشناس ارشد بازارهای مالی، عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار ارز و همچنین افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باعث کاهش انتظارات تورمی دانست و گفت: در این شرایط، بازار ارز دیگر امکان ادامه دادن به این روند را نداشته و به زودی با تغییر مسیر در حرکت این بازار شاهد فروکش قیمت ها خواهیم بود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای هفته با صدور اطلاعیه ای از تصمیم خود مبنی بر عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار ارز پرده برداشت. همچنین در این اطلاعیه سقف خرید کارگزاران بانکی و صرافی ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافت.
این تدابیر بانک مرکزی در حال رخ داد که طی هفته های گذشته بازار ارز تحت تاثیر التهابات شدید شاهد گذر قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار تومان نیز بود و البته همچنان روندی صعودی آن ادامه دارد. در چنین شرایطی «میثم رادپور» کارشناس حوزه های پولی و بانکی، در گفت وگو با ایرنا، ضمن تایید این اقدام بانک مرکزی گفت: این طرح و عرضه نقدی در زمان موثری اجرا شده است. البته شرایط حاکم بر بازار به گونه ای است که احتمالا در روزهای ابتدایی انجام این عرضه، شاهد کاهش قابل توجه قیمت ها نباشیم و به اصطلاح بازار این اقدام بازارساز را جدی نگیرد. اما پیش بینی می شود بازار ارز دیگر امکان ادامه دادن به این روند را نداشته باشد و به زودی با تغییر مسیر در حرکت این بازار شاهد فروکش قیمت ها خواهیم بود.
وی با اشاره ضمن اشاره به ارزش ریالی این عرضه روزانه خاطرنشان کرد: هرچند رقم ۵۰ میلیون دلار عدد بزرگی محسوب نمی شود، اما با توجه به ارزش ریالی دلار در این روزها، میزان عرضه بانک مرکزی در بازار، می تواند نقدینگی زیادی را جذب کند و همچنین بخش زیادی از تقاضای موجود در بازار را برطرف سازد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: