bazarnews

کد خبر: ۷۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
حمید حسینی گفت: بعید است عراقی‌ها بتواند این مبلغ را به صورت نقدی و اسکناس به ایران بپردازند بلکه این پول صرف واردات کالا از طریق این کشور خواهد شد. البته باید گفت که خود این قدم هم بسیار موثر است.

موج جدید مهاجرت، یکی از علل بالا رفتن نرخ ارز/ توافق با عراق بسیار موثر است

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: سید حمید حسینی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق پیرامون تاثیر توافق همتی، رئیس کل بانک مرکزی با همتای عراقی خود بر روند قیمت ارز، به بازارنیوز گفت: من که ندیدم آقای همتی اعلام کند که عراقی ها گفته اند دو میلیارد دلار ارز به ایران خواهند داد. بحثی که مطرح بوده این است که کالاهای مورد نیاز را بتوانیم خریداری کنیم و عراقی ها پولش را بدهند که البته پروسه این قضیه طول می کشد و کاری نیست که به سرعت انجام شود و اگر واقعا توافق کرده باشند، قدم مثبتی است که بتوان از محل آن منابع، اقلام مورد نیاز کشور تامین کنیم.

وی افزود: بعید است عراقی ها بتواند این مبلغ را به صورت نقدی و اسکناس به ایران بپردازند بلکه این پول صرف واردات کالا از طریق این کشور خواهد شد. البته باید گفت که خود این قدم هم بسیار موثر است.

حسینی قیمت دلار آزاد را کم‌اثر در اقتصاد دانست و اظهار داشت: دولت برای کاهش نرخ ارز نمی تواند کاری بکند و این دلار آزاد، بیشتر صرف قاچاق و خروج سرمایه است. این دلاری که مردم نمی توانند با  آن مسافرت بروند یا حتی کالا هم نمی توان وارد کرد، گران شدن یکی دو هزار تومانش، خیلی تاثیر گذار نیست و فکر می کنم مردم هم نمی توانند ریسک کرده و در این بازار سرمایه گذاری کنند.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بعضی کالاهای لوکس که ممکن است به صورت قاچاق با دلار آزاد وارد شود، با یکی دو هزار تومان بالا رفتن نرخ ارز، خیلی تاثیری در فروش کالا و تاثیری بر روند کار قاچاقچیان نخواهد داشت. فروش می رود و آن ها ندارد.

وی در پایان گفت: بخشی از این بالا رفتن به دلیل شروع موج جدید مهاجرت است، بخشی همن مربوط به فساد در سیستم است. لذا این قیمت دلار آزاد بیشتر مربوط به سفته بازی است تا بخواهد واقعی باشد.

برچسب ها: بانک مرکزی ، نرخ ارز ، عراق
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: