bazarnews

کد خبر: ۷۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
بهمنی گفت: اگر بتوانیم صادرات نفت خود را به هر راهی که می‌دانیم، انجام دهیم و بتوانیم با صادرات بیشتر، جبران کاهش فروش نفت را داشته باشیم، می‌توانیم ارز را کنترل کنیم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی: با فروش بیشتر نفت می‌توان قیمت ارز را کنترل کرد

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: محمود بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی، پیرامون وضعیت بازار ارز با تاکید بر اینکه بازار ارز همیشه تابع عرضه و تقاضا ارز است، به بازارنیوز گفت: ما برای کنترل نرخ ارز، باید مدیریت ارزی را اعمال کنیم، یعنی توجه کنیم که واردات را کنترل کرده تا بتوانیم ارز بیشتری را ذخیره کنیم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم صادرات را به روش های مختلف انجام دهیم؛ البته با توجه به شیوع ویروس کرونا تا حدودی صادرات هم با محدودیت مواجه شده است؛ بنابر این می‌طلبد که ما منابع ارزی خود را حفظ کرده و با مسائلی که در پیش خواهیم داشت بتوانیم ارز را کنترل کنیم. یعنی دخالت‌های خود را در حد متعارف داشته باشیم و خوشبختانه می‌توان گفت که خروج ارز درحال حاضر به دلیل اینکه مسافرتی انجام نمی‌شود، انجام صورت نمی‌گیرد.

بهمنی اضافه کرد: با توجه به اینکه جلوی واردات کالا‌ها گرفته شده است، باید کارخانجات را تقویت کنیم که تولیدات داخل را بالا ببریم تا ذخائر ارزی خود را افزایش دهیم و در نهایت بتوانیم در شرایط خاص، کنترل قیمت ارز را داشته باشیم. در غیر این صورت اگر مدیریت نکنیم قطعا این روند صعودی خواهد بود.

 

*با افزایش صادرات نفت، قیمت را کنترل کنیم


رئیس کل اسبق بانک مرکزی در دولت دهم، از لزوم فروش نفت به هر نحو ممکن سخن گفت و اظهار داشت: اگر بتوانیم صادرات نفت خود را به هر راهی که می‌دانیم، انجام دهیم و بتوانیم با صادرات بیشتر، جبران کاهش فروش نفت را داشته باشیم، می‌توانیم ارز را کنترل کنیم. اگر این ابزار و اعمال را انجام ندهیم، قطعا افزایش نرخ ارز را خواهیم داشت.

بهمنی ادامه داد: ما باید فرض کنیم دلار یک کالاست؛ وقتی قیمت همه کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم دلار پایین بیاید. در صورتی که آن هم تابع خیلی از کالا‌های دیگر است. ولی می‌توانیم و راهکار زیادی داریم که بتوانیم این را کنترل کنیم و حتی کاهش هم بدهیم.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی: با فروش بیشتر نفت می‌توان قیمت ارز را کنترل کرد

*شرایط بدتر از امروز را پشت سرگذاشتیم

بهمنی درباره اختلاف بین امریکا و کشورهای اروپایی بر سر ایران و امکان استفاده از این فرصت، به بازارنیوز گفت: ما شرایط بدتر از این دوران را پشت سر گذاشتیم، در سال‌های بین ۸۹ تا ۹۱ شش تحریم جهانی سازمان ملل را روی میز داشتیم. در حال حاضر بین کشور‌ها اختلاف وجود دارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و مراودات خود را ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: فکر می‌کنم اگر مدیریت‌هایمان را اصلاح کنیم و از نظریه‌های مختلف اقتصادی در کشور استفاده شود و مسائل جناحی را کنار بگذاریم و اگر کسی حرف درستی زد، بپذیریم و از آن تبعیت کنیم؛ می‌توانیم به راحتی این مسائل را پشت سر بگذاریم و به یک مسیر خوبی برسیم.

برچسب ها: بهمنی ، دلار ، فروش نفت ، ارز ، نرخ ارز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: