bazarnews

کد خبر: ۷۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
پرونده ویژه «اولویت بندی تخصیص ارز»/1
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن انتقاد به واردات کالاهایی که در اولویت زندگی مردم نیستند، تاکید کرد: دولت باید اولویت تامین ارز را برای سلامت مردم بگذارد. رهبر انقلاب در جلسه با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا فرمودند که اولویت اول سلامت مردم است و باید تلاش کنید.

شهریاری: ارز ثروت ملی است، نباید شکلات و لباس زیر وارد کرد/ تامین ارز دارو سخت است

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، پیرامون مشکلات حوزه سلامت کشور برای تامین ارز برای واردات اقلام مورد نیاز، به بازارنیوز گفت: سال ۹۷، حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار بوده که این رقم در سال  ۹۸ به ۳ میلیارد دلار رسید. علیرغم این که وزارت بهداشت، بودجه واردات را نسبت به سال 97، یک میلیارد دلار کاهش داده و به ۲.۵ میلیارد دلار رسانده، تا به حال با سختی حدود ۹۰۰ میلیون دلار توانستند تامین ارز کنند که بیشتر هم برای واردات دارو واکسن اختصاص یافته است.

وی افزود: البته این تخصیص ارز برای واکسن آنفلوآنزا  با تاخیر انجام شد. ما در کمیسیون بهداشت و درمان پیگیری کردیم و نامه‌ای هم در اینباره برای رئیس جمهور فرستادیم؛ وی حدود ۲۰ روز پیش بود که به بانک مرکزی و وزارت بهداشت و درمان راجع به تامین ارز دارو  دستور دادند که در اولویت قرار گیرد.

شهریاری درباره شرایط تحریم‌ها و مشکلات ارزی در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: ما یکسری مشکلات ارزی داریم و با توجه به تحریم‌ها مجبوریم به سختی ارز مورد نیاز را تامین کنیم، چون برخلاف ادعای امریکایی‌ها، دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است؛ ولی مسئولین وزارت بهداشت و درمان این قول را به مردم داده‌اند که تاجایی که ممکن است، تلاش می‌کنند مشکل جدی در زمینه تامین دارو به وجود نیاید و تا به حال هم خوب عمل کردند. ما در شرایط اضطراری هستیم و اوضاع عادی نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن انتقاد به واردات کالا‌هایی که در اولویت زندگی مردم نیستند، تاکید کرد: دولت باید اولویت تامین ارز را برای سلامت مردم بگذارد. رهبر انقلاب در جلسه با اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا فرمودند که اولویت اول سلامت مردم است و باید تلاش کنید.

شهریاری افزود: اگر مردم موز نخورند، اتفاقی نمی‌افتد؛ لذا اولویت‌ها را دولت باید برای تعیین کند. کسانی که  می‌خواهند با ارز غیر دولتی هم واردات انجام دهند، باز هم باید دولت اولویت را در این شرایط مقرر کند؛ یعنی این بهانه نباید باشد که چون ارز، دولتی نیست، مثلا شکلات وارد کنند. دولت نباید به این‌ها اجازه دهد، چون این ارز، ثروت ملی است.
 

بیشتر بخوانید:

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت نظارت دقیقی ندارد. نه تنها موز، خیلی اقلام دیگر ضرورت ندارند که در این مقطع وارد شوند. اقلامی مثل پوشاک و لباس زیر که اگر به بازار بروید، می‌بینید که وارد شده اند و در بازار عرضه می‌شوند. دولت باید مانع این اقدامات شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: