bazarnews

کد خبر: ۷۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
پرونده ویژه «اولویت بندی تخصیص ارز» /۳
خروج بیهوده ارز در شرایطی که با مشکلاتی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنیم، بدترین تصمیم است که در حال حاضر با واردات گوشی‌های لاکچری عملیاتی شده است.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ مشکلات ارزی همانطور که در خبرهای قبلی از این پرونده مطرح کردیم، یکی از مشکلات جدی در روزهای حال حاضر کشور است و مهم ترین نیاز امروز، برنامه ریزی صحیح برای تخصیص دقیق و کارشناسی شده برای واردات کالا به کشور است.
 
گوشی موبایل، یکی از پاشنه آشیل های کشور در امر صنعت است. جایی که ما تقریبا تولید داخل نداریم و نیازمند واردات هستیم. اما برایی واردات آن باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. در چند وقت اخیر، نظارت دقیق و کارشناسی بر اولویت بندی واردات گوشی موبایل وجود نداشته به طوری که بیشترین حجم ارزبری برای نوعی از گوشی است که درصد کمی از جامعه می توانند آنها را خریداری کنند.
 
در همین راستا،محمدرضا عالیان، مسئول روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل، پیرامون تبلیغات فروش آیفون ۱۲ در فضای مجازی، علیرغم انتقاد صریح رهبر انقلاب، به بازارنیوز گفت: مدل جدید گوشی برند اپل (آیفون ۱۲) به صورت رسمی از طریق شرکت‌ها وارد نشده است و اگر رجیستری شده باشند به این معنی است که به صورت مسافری وارد شده اند.

وی افزود: علت این که می‌گویند گوشی‌های آیفون و بالای ۳۰۰ یورو وارد نشود، کمبود ارز است و می‌خواهند با منابعی که دارند بتوانند تعداد بالاتری گوشی وارد کنند. اکثر گوشی‌های آیفون از طریق رویه مسافری وارد می‌شوند که ارز این‌ها از ارز بازار آزاد تامین می‌شود که می‌تواند موجب افزایش تورم شود.

عالیان بهترین گزینه در شرایط موجود را  تخصیص عادلانه ارز بین کالا‌ها و شرکت‌های واردکننده موبایل دانست و اظهار داشت: عادلانه یعنی به شرکت‌ها به تناسب الگوی کالایی که می‌خواهند وارد کنند، ارز تخصیص یابد. سال ۹۷ فقط ۲۰ شرکت واردکننده گوشی موبایل و تبلت بودند که این عدد در حال حاضر به ۴۰۰ شرکت افزایش پیدا کرده است؛ لذا تخصیص ارز باید متناسب باشد.

وی افزود: گوشی‌های آیفونی که وارد کشور شده و عمدتا هم با رویه مسافری بوده‌اند، ۴ تا ۵ درصد بازار موبایل را تامین می‌کنند، اما به لحاظ خروج ارز، ۱۹ درصد ارز تخصیص یافته برای واردات موبایل را به خود اختصاص داده‌اند، چون این گوشی‌ها قیمت‌های بالاتری دارند.

همچنین، اکبر سلطانی کارشناس سامانه همتا پیرامون این موضوع اظهار داشت:  از دوم شهریورماه و پس از دیدار رهبر انقلاب با هیئت دولت و انتقاد ایشان از واردات کالا‌های لوکس، همچنان اقدامی از سمت وزارت صمت صورت نگرفته است.

وی افزود: از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه، ۲۵۰ میلیون یورو گوشی بالای ۳۰۰ یورو وارد شده است و این میزان ارز از منابع ارزی کشور خارج شده است. کل صنعت لوازم خانگی، سالانه یک میلیارد یورو ارز لازم دارد؛ لذا تا به حال ۲۵ درصد ارز کل صنعت لوازم خانگی به واردات گوشی‌های لاکچری تخصیص داده شده است.

سلطانی گفت: ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو باید ممنوع شود. البته باید توجه داشت که ممکن است تاجر با ارز آزاد اقدام به واردات این کالا کرده که در این سصورت باید ممنوعیت این واردات برای تمام رویه‌ها اعمال شود تا خروج ارز اتفاق نیفتد. ما این تجریه را داشتیم که محدودیت برای رویه رسمی ایجاد کردیم، ولی جلوی واردات غیر رسمی کالا را نگرفتیم، ارز از کشور خارج شده، بدون این که بانک مرکزی بتواند روی آن نظارت داشته باشد و کالا هم وارد کشور می‌شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: