bazarnews

کد خبر: ۷۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
پرونده ویژه «تاثیر بازگشت مطالبات ایران از کشور‌ها بر اقتصاد کشور» /۴
در شرایطی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است، لزوم توجه ویژه به مطالبات ایران از دیگر کشورها، بیش از پیش احساس می‌شود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ در شرایطی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است، لزوم توجه ویژه به مطالبات ایران از دیگر کشورها، بیش از پیش احساس می‌شود. کشور‌های کره جنوبی و عراق از جمله کشور‌هایی هستند که بابت خرید نفت، گاز و برق از ایران، به کشورمان بدهکارند.

اکثر کارشناسان و مسئولین بر این نکته اذعان دارند که بازگشت مطالباتمان از کشور‌ها در زمان فعلی (با توجه به درگیری‌های داخلی آمریکا بر سر انتخابات ریاست جمهوری)، می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی بر ابعاد مختلف اقتصاد کشور، از جمله نرخ ارز داشته باشد.

در همین راستا، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شواری اسلامی به بازارنیوز گفت: بازگشت این مطالبات در شرایط فعلی می‌تواند اثر روانی مثبتی ایجاد کند که این اثر روانی بر نرخ ارز تاثیر گذاشته و نرخ ارز در روز‌های اخیر پایین آمده است. البته اثر حقیقی اقتصادی هم خواهد داشت؛ چون وقتی ارز به بازار تزریق شود، کمک کننده برای پاسخ به نیاز‌های ارزی کشور است.

همچنین، علی شریعتی عضو اتاق بازگانی درباره تاثیر مثبت بازگشت مطالبات ایران از سایر کشور‌ها به بازارنیوز گفته بود: در شرایط فعلی هر مقدار از ۴۰ میلیارد دلار پول ایران که از کشور‌های دیگر طلب دارد، آزاد شود، قطعا باعث روغن کاری چرخ اقتصاد و تسهیل‌گری در روند بازار می‌شود.

به گفته لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، برای وصول مطالبات ایران، تیمی متشکل از تمام بخش‌های حقوقی دستگاه‌های گوناگون به شکل مشترک راه‌حل‌های حقوقی را بررسی می‌کنند و به طرف مقابل هم گفته شده که اقدام متقابل در حال آماده‌سازی است.

همچنین عبدالناصر همتی چند پیش اعلام کرد: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی، احتمال آزاد شدن بخشی از منابع مسدود شده کشور وجود دارد. امیداوریم بتوانیم از این منابع آزاد شده برای تامین کالا‌های اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نیاز‌های ضروری مردم، استفاده کنیم.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق هم در مصاحبه‌ای با بازارنیوز از آغاز روند بازگشت حدود ۵ میلیارد دلار مطالبات کشور از عراق به صورت کالا‌های غیرتحریمی خبر داد و اظهار داشت: بازگشت مطالبات ما از سایر کشور‌ها به کشور، حتما موجب گشایش در روابط تجاری ایران، در داخل و خارج خواهد شد. همچنین مشکلات ما برای تامین نیاز‌ها مرتفع می‌شود که حتما آثار مثبتی خواهد داشت.

گفتنی است؛ علت اصلی عدم بازگشت مطالبات ایران از کشور‌هایی که با آن‌ها مراودات تجاری داشته و مقاصد صادراتی ما محسوب می‌شوند، تحریم‌هایی است که از سال ۱۳۹۷ و با خروج امریکا از برجام شدت گرفتند.

در اینفوگرافیک زیر، به بخشی از اظهارات روسای اتاق‌های مشترک «ایران و چین»، «ایران و عراق»، «ایران و کره جنوبی» و «ایران و ایتالیا» در خصوص مطالبات ارزی ایران از کشور‌های ذکر شده، می‌پردازیم.

مطالبات خارجی بانک مرکزی و تاثیر بازگشت آن بر اقتصاد کشور+ اینفوگرافیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: