bazarnews

کد خبر: ۷۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
پرونده ویژه«علل کاهش ارز در ابتدای هفته گذشته»/1
دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ضمن تاکید بر این نکته که پیروزی بایدن هنوز مشخص نیست و تاثیرش هم بر بازار کم بوده، اقدامات دولت را موثر در کاهش نرخ ارز در چند روز گذشته دانست.

علل کاهش نرخ ارز در روز‌های گذشته؛ اقدامات دولت یا پیروزی بایدن؟

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ غلامحسین کرمی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، پیرامون علل کاهش نرخ در روز‌های اخیر به بازارنیوز گفت: من تاثیر پیروزی بایدن را بر بازار ارز، بسیار کم اطلاق می‌کنم. اتفاقاتی که در کاهش نرخ ارز و برخی کالا‌ها رخ داد، علل دیگری داشت. یکی از این موارد دستور رهبر انقلاب برای مدیریت اوضاع بود. ایشان در آن دستور تاکید کردند که کالا‌هایی که در گمرکات دپو شدند، به سرعت تعیین تکلیف شوند. دولت هم پس از این دستور پیگیری جدی انجام داد و این بحث، تاثیر خوبی بر بازار گذاشت.
 
*بازداشت اخلال‌گران و تاثیر بر کاهش نرخ ارز

کرمی بازداشت‌های اخیر اخلال‌گران ارزی را اقدام مهم دولت برای کاهش نرخ ارز دانست و اظهار داشت:  برخورد با دلالان در بازار ارز تاثیر گذار بود و تاثیر آن صدبرابر خبر پیروزی بایدن اثر گذار است. شکی در این نیست که انجام اینگونه اقدامات تنبیهی لازم است. وقتی یک قاچاقچی، دلال و سواستفاده‌گر مطمئن باشد که هیچ برخوردی با او انجام نمی‌گیرد، جری و جسورتر می‌شود؛ بنابراین برخورد حقوقی و قهری لازم است، اما کافی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: هیچ کس برخورد قهری را به عنوان تنها راه کار توصیه نمی‌کند. کنار این کار، بازار باید مدیریت شود و طرح‌های تشویقی هم وجود داشته باشد.
 
*تاثیر مثبت بازگشت مطالبات خارجی بر فروکش تب بازار ارز

کرمی پیرامون تاثیر خبر بازگشت مطالبات خارجی از کشور‌هایی اعم از عراق، کره جنوبی، هند و... تصریح کرد: بخش عمده بازار ما تحت تاثیر مسائل روانی است. همین که اعلام می‌کنند قرار است مطالباتمان را از عراق بازگردانیم، بر بازار ارز اثر روانی مثبت می‌گذارد. حتی اگر این پول وارد بازار هم نشود، اثر خودش را دارد. همچنین اگر این پول بازگردد، دولت و بانک مرکزی باید با مدیریت از این پول استفاده کند و اگر چنین شود، بدون شک تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی در پایان ورود بانک مرکزی برای مدیریت بازار را ضروری دانست و اظهار داشت: در همین چند روز اخیر که بانک مرکزی به عرضه ارز و مدیریت بر توزیع آن ورود کرد، تاثیرش قابل مشاهده بود و قیمت ارز پایین آمد.
 
گفتنی است؛ در ابتدای هفته اخیر بازار ارز با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه بود؛ به صورتی که قیمت دلار امریکا در بازار آزاد از 32 هزار تومان تا کانال 22 هزار تومان کاهش یافت.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: