bazarnews

کد خبر: ۷۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
پرونده ویژه «علل کاهش ارز در ابتدای هفته گذشته» /۲
معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تاثیر عواملی همچون خبر بازگشت مطالبات خارجی و پیروزی بایدن در انتخابات امریکا را در کاهش نرخ ارز در ابتدای هفته گذشته موثر دانست.

معاون نوبخت: تاثیر روانی پیروزی بایدن، قیمت ارز را کاهش داد

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ غلامرضا شافعی، وزیر اسبق صنایع و تعاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، پیرامون تاثیر اقدامات دولت بر کاهش نرخ ارز در هفته گذشته به بازارنیوز گفت: بالا و پایین شدن نرخ ارز خیلی مربوط به اقدامات دولت نیست و تاثیرات روانی حاکم بر جامعه بر نرخ ارز اثر می‌گذارد البته، ترخیص کالا‌هایی که در گمرکات دپو شده بودند، بر نرخ ارز تاثیر گذار است که همین هم به نوعی اقدام روانی است. هنوز همه کالا‌ها که وارد بازار نشده است.

وی افزود: هر مقداری که کالا وارد بازار باشد، تاثیر عملیاتی خواهد گذاشت؛ اما کاهش نرخ در هفته گذشته، بیش از همه رفتاری است که بازار ارز به انتخابات امریکا نشان داد؛ اما با درصد نمی‌توان گفت.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از تاثیر مثبت بازگشت مطالبات ایران از کشور‌های بدهکار صحبت کرد و تصریح کرد: اگر پول‌های ما که به صورت مطالبات خارجی است، به کشور بازگردد، قطعا تاثیر مثبت بر بازار خواهد گذاشت. پول هم نوعی کالاست. اگر بتوانید نیاز بازارش را تامین کنید، نرخ را هم می‌توانید کنترل کنید و قیمت متعادل می‌شود؛ اگر نتوانید پاسخگوی تقاضا باشید، تعادل به هم می‌خورد.
 

سایرخبرهای پرونده:
 

شافعی خاطرنشان کرد: در این مورد یک تاثیر روانی سیاسی هم وجود دارد. این که شما دارایی داشته باشید، ولی پولتان را دیگران ندهند، تاثیر منفی مضاعف دارد. البته بر عکس آن هم وجود دارد؛ اگر مشخص شود که قرار است پولهایمان بازگردد، تاثیر مثبت خواهد داشت.

*انتظار می‌رود تحریم‌ها کاهش یابد

وزیر تعاون دولت اصلاحات، پیرامون تاثیرگذاری پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات امریکا بر اقتصاد کشور، هم سیستم‌ها و هم افراد در روابط تاثیرگذارند. هم نظام و سیستم امریکایی بر سایر کشور‌ها (از جمله ایران با توجه به خصومت‌هایی که با ما دارند) اثر دارد و هم رئیس جمهور آن بر اقدامات  تاثیر گذار است. نظام آمریکا، همیشه همین بوده، ولی بین بایدن و ترامپ فرق است. این را فعالان اقتصادی و  مردم متوجه می‌شوند و تصمیمات خود را بر آن اساس می‌گیرند.

شافعی در پایان پیرامون صادرات نفت ایران در دوران احتمالی بایدن، اظهار داشت: از آمار رسمی میزان فروش نفت خبر ندارم، ولی با توجه به انتخاب بایدن، انتظار می‌رود تحریم‌ها به تدریج کمتر شود و ما بتوانیم صادرات نفتیمان را افزایش دهیم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: