bazarnews

کد خبر: ۷۹۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
پرونده ویژه «تاثیر بازگشت مطالبات ایران از کشور‌ها بر اقتصاد کشور» /۵
فداحسین مالکی با بیان این نکته که جمهوری اسلامی در قبال بدعهدی‌ها دست روی دست نمی‌گذارد و واکنش لازم را نشان خواهد، تاکید کرد: اینگونه نیست که هرکس با ایران معامله داشته باشد و پول ما را بلوکه بکند، ما باز هم با او روابط تجاری و سیاسی داشته باشیم.

زمزمه بازگشت 10 میلیارد دلار مطالبات ایران از کره جنوبی/ پولمان را پس ندهند، طور دیگر رفتار می‌کنیم

گروه بین الملل بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و دبیر اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرامون زمزمه بازگشت مطالبات ایران از کره جنوبی و تاثیرگذاری این خبر بر وضعیت نرخ ارز در کشور، به بازارنیوز گفت: وقتی کره‌ای‌ها قبول کنند که تعهد مالی‌ای که نسبت به جمهوری اسلامی دارند را بپردازند، بر اقتصاد کشور و خصوصا نرخ ارز، تاثیر مثبت می‌گذارد.

مالکی ضمن تاکید بر این نکته که اگر کره‌ای‌ها مطالبات ما را بازنگردانند، اثر منفی در روابط دو کشور می‌گذارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به دنبال این است که مواضع خود را در برابر برخی از کشورها، از جمله کشور‌هایی مثل کره جنوبی که با ما مراودات تجاری و مالی دارند و به نوعی بد عهدی می‌کنند، تحکیم بخشد.

*تعهد عراقی‌ها ربطی به تحولات امریکا ندارد

مالکی پیرامون توافق اخیر با عراق برای بازگرداندن مطالبات ایران و ارتباط آن به انتخاب فرد جدید به عنوان رئیس‌جمهور امریکا، بیان کرد: آن تعهدی که کشور‌هایی مثل عراق برای بازگرداندن مطالبات ایران داده‌اند، ربطی به تحولات آمریکا ندارد. آن‌ها تعهد دادند و باید پول ما را بازگردانند. اگر یک کشوری ادعا کند که آمریکا باید اجازه بدهد تا پول ایران را برگرداند، این کشور مستقل نیست و ایران هم با آن تبادل مالی انجام نمی‌دهد.
 


*بهانه تحریم برای پس ندادن پولهایمان، قابل قبول نیست

نماینده مردم زاهدان در مجلس، بهانه تحریم برای عدم بازگرداندن مطالبات ایران را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: دلیلی ندارد کشور‌ها به بهانه تحریم، بدهیشان را نپردازند؛ چون برای آن راهکار‌های متنوعی داریم. چین نسبت به خیلی از کشور‌های دیگر بیشترین مراودات مالی را با ما دارد که از راه‌های مختلفی انجام می‌گیرد، لذا باید تعهداتشان را انجام دهند.

مالکی افزود: با عراق و برخی کشور‌های دیگر نیز هم‌مرز هستیم و مشکل این چنینی به وجود نخواهد آمد. برخی از افرادی که در عراق مسئولیت ندارند، حرف‌هایی زدند که آن حرف‌ها مصرف داخلی دارد، اما در بُعد بین المللی حتما باید مراواداتمان برقرار باشد.

*جمهوری اسلامی دست روی دست نمی‌گذارد

دبیر اسبق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان با بیان این نکته که جمهوری اسلامی در قبال بدعهدی‌ها دست روی دست نمی‌گذارد و واکنش لازم را نشان خواهد، تاکید کرد: اینگونه نیست که هرکس با ایران معامله داشته باشد و پول ما را بلوکه بکند، ما باز هم با او روابط تجاری و سیاسی داشته باشیم. راهکار‌های مختلفی وجود دارد و کره ای‌ها مجبور می‌شوند که به تعهدات مالی خودشان عمل کنند.

گفتنی است؛ مالکی در گفت‌وگویی، در خصوص عدم همکاری کره جنوبی برای آزادسازی اموال ایران در این کشور، گفت: حدود ۷ الی ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های ایران در سئول بلوکه شده که پس از مطرح شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین به، کره‌ای‌ها تهران پیام دادند و برای آزادی سازی پول‌های ایران اعلام آمادگی کردند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: