bazarnews

کد خبر: ۷۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
پرونده ویژه «ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز» /۲
مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: ضوابط و مراقبت‌هایی که در همه سیستم‌های بانکی دنیا برای اطمینان از سلامت تراکنش‌ها وجود دارد، در کشور ما رعایت نمی‌شود و علت اصلی آن مقاومت و لابی افرادی است که از این ابهام و بی نظمی سواستفاده می‌کنند

لابی‌گری سودجویان؛ دست‌انداز شفافیت تراکنش‌های بانکی/ دست دلالان با بررسی حساب‌ها رو می‌شود

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ مهرداد سپه‌وند، مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، پیرامون اظهارات مقام عالی بانک مرکزی پیرامون «ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز» به بازارنیوز گفت:  بانک مرکزی از گذشته، در بخش فناوری، با همکاری سایر مجموعه‌های وابسته که دستورات آقای همتی را دنبال می‌کنند، اقداماتی را شروع کردند و روز به روز هم توانمندی سیستم کنترلی تقویت می‌شود. قطعا آقای همتی هم به این پیشرفت‌ها اشراف کامل دارد.
 
*لابی‌گری و مقاومت سواستفاده‌گران از بی‌نظمی

وی ضمن ابراز تاسف از عدم رعایت کامل این قوانین در ایران، تصریح کرد: ضوابط و مراقبت‌هایی که در همه سیستم‌های بانکی دنیا برای اطمینان از سلامت تراکنش‌ها وجود دارد، در کشور ما رعایت نمی‌شود و علت اصلی آن مقاومت و لابی افرادی است که از این ابهام و بی نظمی سواستفاده می‌کنند.

سپه‌وند افزود: برخی اوقات می‌شنویم فردی گورخواب است، ولی تبادلات ارزی و بازرگانی بالایی با حساب اوانجام شده؛ یا بچه‌ای زیر پنج سال است که در حساب خود تراکنش چندصد میلیاردی دارد. بانک مرکزی باید با سیستم‌هایی که در اختیار دارد، این موارد را کنترل کند.


سایر خبرهای پرونده:
 

*رصد تراکنش‌ها، همچون بازرسی‌های فرودگاه ضروری است

مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، با ذکر مثالی پیرامون ضرورت بازرسی حساب‌های بانکی اظهار کرد: همانطور که اگر کسی بخواهد وارد فرودگاه شود، باید اطمینان حاصل کنیم که وسایل مخاطره‌انگیز همراه نداشته باشد، باید در بحث مبادلات ارزی و پولی هم این بازریس‌ها انجام شود. برخی افزاد، از یکسری کد‌های مذهبی و ... سواستفاده می‌کنند و مانع گشت و بازرسی از فردی که وارد فرودگاه است می‌شوند که این با دنیا جدید سازگار نیست.

سپه‌وند ادامه داد: کشور‌هایی مانند سوییس و لبنان که از نظر امنیت و بررسی حساب‌های بانکی در سطح بسیاربالایی قرار دارند، قوانین و مقرراتشان از ابتدا انقدر سختگیرانه و دقیق نبود، اما بالاخره آن قوانین را کنار گذاشتند. این امری ناگذیر است که هر چه ارتباطات بین‌المللی بیشتر می‌شود، که کنترل هم باید بالاتر رود.
 
*دو علت برای ضرورت رصد تراکنش‌های بانکی 

وی دو علت را برای ضرورت بازرسی حساب‌های بانکی برشمرد و تصریح کرد: یک دلیل برای این است که دولت مانند همه کشور‌های دنیا، به حق و حقوق مالیاتی خود برسد. وقتی دولت آمریکا می‌خواهد از یک نفر مالیات بر ثروت بگیرد، باید بداند دارایی‌های آن فرد چقدر است و آن‌ها می‌دانند.

سپه‌وند افزود: دلیل دوم، سلامت نظام بانکی است. ورود و خروج مبالغ باید رصد شود. در کشور‌های دنیا این طور است که اطلاعات پنج تراکنش آخر را نگه می‌دارند تا مطمئن شوند این تراکنش‌ها از لحاظ سلامت مالی مشکل‌دار نیستند. این باید در ایران هم جا بیفتد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: