bazarnews

کد خبر: ۷۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
عضو انجمن صنفی روغن نباتی:
ابوالحسن خلیلی گفت: هرقدر ثبات در بازار جهانی و قیمت ارز نیمایی باشد، روغن با ارز ۴۲۰۰ هم ثبات خواهد داشت و مصرف کننده تغییر قیمت حس نمی‌کند.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-سید سهند شریف زاده؛ ابوالحسن خلیلی، عضو انجمن صنفی روغن نباتی، پیرامون قیمت روغن مایع و جامد گفت: سازمان حمایت بعد از مشخص شدن قیمت نهاده‌های تولید قیمت روغن را اعلام و در سامانه ۱۲۴ درج می‌کند که همه شرکت‌های تولیدکننده موظف به رعایت و درج قیمت روی کالاهایشان هستند.

وی ادامه داد: قیمت برای مصرف کننده همان نرخی است که ۲۹ شهریور رسما اعلام و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عرضه رسیده است، اما نهاده روغن کنجد استثناست زیرا با ارز آزاد وارد می‌شود و خارج از تخصیص ۴۲۰۰ تومانی است.

خلیلی گفت: آن چیزی که در دو، سه هفته اخیر اتفاق افتاده اخبار گمراه کننده در فضای مجازی است که مصرف کننده‌ها را تحت تاثیر قرار داده و نگران کرده که در نتیجه مردم بیش از نیاز ماهانه یا حتی چند ماهه خودشان از فروشگاه‌ها روغن خریداری کرده اند که همین موضوع باعث افزایش تقاضای سه برابری و اختلال در بازار گردید.

عضو انجمن صنفی روغن ادامه داد: روزانه حدود ۴۰۰۰ تن روغن در سطح کشور تولید داریم که شامل مصارف خانگی و رستوران و صنایع می‌شود، البته حدود ۶۰ درصد مصرف خانگی است که مبنای ما برای محاسبه آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای است زیرا محل مستقیم مراجعه مردم می‌باشد.

خلیلی تاکید کرد: از سال ۹۷ روغن زیرمجموعه ارز دولتی ۴۲۰۰ بوده و طی این چند سال شرایط آرامی را تجربه کرده و تولید و توزیع آن متناوبا در انجام بوده است، اما دو سه روز ابتدایی هفته قبل توزیع دچار اشکال شد و برای احتیاط روغن خام از بنادر به مقدار زیادی وارد کشور شده و دوباره شرایط به حالت عادی بازگشت.

وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که خلا بین عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود بازار سوداگری رونق می گیرد که در بخش روغن نیمه جامد این رویه بیشتر اتفاق افتاد، چون روغن‌های حلبی ۴ یا ۵ کیلویی علاوه بر مصارف خانگی عمدتا در صنایع هم مصرف می‌شوند، اما با تلاش های صورت گرفته و تصمیماتی که این هفته در ستاد تنظیم بازار اتخاذ می‌شود تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و کمبود روغن جامد جبران می شود.

خلیل افزود: روغن خام زیادی برای صنایع تولید کنسرو و شیرینی و شکلات و نان و غیره در نظر گرفته شده تا بازار به آرامش برسد. ضمنا از دو هفته قبل ۲۰۰۰۰ تن روغن برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخصیص داده شده که کارخانه‌ها طی ده روز گذشته بین آن‌ها توزیع کرده اند.

وی در پایان گفت: قیمت روغن سه مولفه دارد: اول- روغن خام که تابع بازار‌های جهانی است و در مدت اخیر قیمت آن ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرده پس تغییر قیمت حتما در ایران هم اتفاق می‌افتد. دوم- هزینه ملزومات مثل حلب و مواد افزودنی و غیره که ۲۹ درصد هزینه کارخانه را شامل می‌شود و اگر قیمت دلار نوسان داشته باشد روی این ملزومات بسته بندی و تهیه نیز تاثیر می‌گذارد. سوم- که شامل شش درصد کل هزینه می‌شود همان هزینه‌های بالاسری و دستمزد و حقوق است که این بخش نسبت به باقی مولفه‌ها طی چند ماه گذشته تغییرات اندکی را به همراه داشته است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: