bazarnews

کد خبر: ۷۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
پرونده ویژه «ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز» /3
مدیرعامل اسبق بانک تجارت گفت: اگر بین گردش مالی و شغل فرد، تناسب وجود ندارد، حتما باید بررسی شود که آیا این فرد فعالیت سوداگرانه انجام می‌دهد، حسابش حساب دوم و سوم یک صرافی است یا فعالیت پولشویی انجام می‌گیرد.
شفافیت سیستم بانکی با رصد تراکنش‌ها/ سفته‌بازی‌ها کشف می‌شود
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ محمدرضا رنجبر فلاح، مدیرعامل اسبق بانک تجارت، پیرامون اظهارات هفته گذشته همتی، رئیس کل بانک مرکزی پیرامون ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز به بازارنیوز گفت: واحد مبارزه با پولشویی مدت‌هاست در بانک‌ها ایجاد شده، اما درقانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اصلاحاتی صورت گرفته و در ادامه اصلاحات این قانون، در دستورالعمل اجرایی آن هم تغییراتی ایجاد شده که بانک‌ها را مکلف کرده تا مراقبت‌های بیشتری داشته باشند، خصوصا در بحث ریسک مشتریان و ریسک ناشی از مشاغل و نواحی جغرافیایی که ممکن است در بحث پولشویی بیشتر موضوعیت پیدا کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد آقای همتی بر اساس تعهدات بین‌المللی، منافع ملی و مستند‌ها و آمار‌هایی که بانک مرکزی رصد کرده، متوجه اتفاقات و تخلفاتی شده و به این دلیل بر روی این موضوع تاکید کرده است.
 
*نرخ بهره تعادلی افزایش یافته است

رنجبرفلاح در خصوص شائبه افزایش نرخ بهره که در رسانه‌ها مطرح شده، تصریح کرد: به دلیل تامین مالی سنگینی که دولت برای تامین کسری بودجه در اقتصاد انجام می‌دهد، چه در بازار پول و چه در بازار سرمایه، نرخ بهره در حال افزایش است. به نحوی که در چند ماه گذشته از زیر ۹ درصد به حدود ۲۲ درصد رسیده است. این برای وضعیت فعلی اقتصاد کشور که در شرایط رکود تورمی قرار دارد، مناسب نیست.

وی افزود: در حالی که ما نیاز به خیز و جهش اقتصادی داریم و باید بخش عرضه اقتصاد هرچه سریعتر رشد کند، این افزایش بهره برای بازار تولید، بازار پول و بازار سرمایه مناسب نیست؛ بنابراین تاکیدی که آقای همتی کرده که سیاستی برای افزایش نرخ بهره ندارند، بسیار پسندیده و خوب است. اما به رغم نداشتن سیاست برای بالا بردن نرخ بهره، روند کنونی نرخ بهره تعادلی به دلیل فشار عرضه و تقاضا در حال افزایش است.

رنجبرفلاح ادامه داد: عملکرد واقعی اقتصاد و مکانیسم‌های بازار پول وسرمایه، نرخ بهره را به سمت بالا سوق می‌دهد و این ناشی از اثر crowing out effect است. این تزاحم و رقابت بین دولت و بخش خصوصی در تامین مالی، باعث بالا رفتن نرخ بهره تعادلی در اقتصاد می‌شود و نرخ بهره بین بانکی بهترین نماگر نرخ بهره تعادلی در اقتصاد است.
 

سایر خبرهای پرونده:
 
*قانون محرمانگی حساب‌های مشتریان جدی بود

مدیرعامل اسبق بانک تجارت ضمن تاکید برعدم وجود قانون مبارزه با پولشویی در گذشته، تصریح کرد: قانون محرمانگی حساب‌های مشتریان بسیار جدی بود؛ به حدی که ما قانونا به سازمان امور مالیاتی هم اطلاعات مشتریان را نمی‌دادیم. این بن بست قانونی باعث شد تا سازمان امور مالیاتی پیشنهاد تغییر قانون را ارائه دهد. قانون تغییر کرد و مواد جدید به آن اضافه شد. در حال حاضر، این سازمان از طریق همه منشاء‌های اطلاعاتی می‌تواند وضعیت عملکرد مودیان مالیاتی را رصد کند و مالیات حقه را از آن‌ها دریافت کند.

*اصلاحاتی قانونی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

رنجبرفلاح پیرامون فرار مالیاتی در گذشته به دلیل نبود قانون رصد منشاء‌های اطلاعاتی مودیان، به بازارنیوز گفت: در گذشته آمار کتمان و فرار مالیاتی بسیار بالا بود و در حالی که به دنبال عبور از اقتصاد نفتی و وابسته شدن بودجه دولت به درآمد‌های مالیاتی بودیم، خلا‌های قانونی مانع این کار بود. اکنون اصلاحات قانونی انجام شده و طبیعتا به لحاظ قانونی این حق را دارند که حساب‌های مختلف و شقوقی که یک فرد می‌تواند دارایی خود را به آن شکل نگه دارد، رصد کنند تا فرار مالیاتی به نفع افراد کم‌درآمد جامعه به حداقل برسد.

*مبارزه با پولشویی الزام قانونی است

این اقتصاددان درباره تفاوت عملکرد و قوانین مبارزه با پولشویی با فعالیت‌های سوداگرانه و سفته‌بازی توضیح داد: یک زمانی هست که می‌خواهیم با پولشویی مبارزه کنیم و یک موقع می‌خواهیم جلوی فعالیت‌های سوداگری در اقتصاد را بگیریم. نباید از ابزار‌های یکی برای دیگری استفاده شود. مبارزه با پولشویی و شفافیت نقل و انتقالات و ارقام یک بحثی است که کنترل شدید روی آن‌ها می‌تواند بر روی سرعت گردش مبادلات در اقتصاد اثر بگذارد، ولی این‌ها از الزامات قانونی است که به سلامت مبادلات اقتصادی کمک می‌کند.
 
*ضرورت بررسی تراکنش‌ها برای مبارزه با فعالیت های سوداگرانه

رنجبرفلاح افزود: یک موضوع دیگری به عنوان تقاضای معاملاتی و سوداگری پول داریم. اگر ما به دنبال کند کردن سوداگری، بورس‌بازی و سفته‌بازی هستیم، باید تراکنش‌ها بررسی و موضوع فعالیت‌ها مشخص شود. اگر بین گردش مالی و شغل فرد، تناسب وجود ندارد، حتما باید بررسی شود که آیا این فرد فعالیت سوداگرانه انجام می‌دهد، حسابش حساب دوم و سوم یک صرافی است یا فعالیت پولشویی انجام می‌گیرد. هر کدام باید ضوابط و مقررات خودش را داشته باشد.
 
مدیرعامل اسبق بانک تجارت در پایان تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد در شرایط رکود تورمی است، سیاست‌گذاری بسیار سخت و پیچیده می‌شود. چون وقتی که می‌خواهید با تورم مبارزه کنید، هزینه فرصت آن این است که رشد اقتصادی بدتر و بیکاری تشدید می‌شود؛ بنابراین مراقب این هزینه ها‌ی فرصت باید بود و پیدا کردن نقطه تعادل و توازن سیاست‌گذاری بسیار مهم و حیاتی است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: