bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
پرونده ویژه «ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز» /۴
ندری گفت: آمریکایی‌ها با تسلطی که بر مسیر‌های نقل و انتقال پول دارند، توانسته اند این‌ها را شناسایی‌ها کنند. ما می‌توانیم از این تجربه جهانی استفاده کنیم و مبارزه با پولشویی را جدی بگیریم.

کشف فرار مالیاتی و دلالی‌های ارزی با رصد تراکنش ها/ از راهکار تحریم‌های امریکا درس بگیریم

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ کامران ندری، استاد دانشگاه امام صادق و پژوهشگر بانکی، پیرامون «ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز» به بازارنیوز گفت: در مصاحبه آقای همتی دو بحث مطرح است. یکی این که دلالی‌ها از جمله معاملات فردایی چقدر در بالا رفتن نرخ ارز تاثیر گذار است. بحث دیگر این است که بانک مرکزی از اطلاعاتی که از تراکنش‌های بانکی به دست می‌آورد استفاده کند و ببینید منبع و منشاء قابل قبول و قانونی و مشروع داشته یا خیر که در قالب مباحث مبارزه با پولشویی تعریف می‌شود.

وی افزود: آقای همتی از زمانی که مسئولیت را به عهده گرفته در این رابطه  خیلی جدی می‌خواهد از تراکنش‌های بانکی برای مبارزه با پولشویی کمک بگیرد.

ندری با اشاره به این که پولشویی مفهوم وسیعی دارد، اظهار کرد: در اقتصادی که محدودیت‌های ارزی وجود دارد و بانک مرکزی هر نوع جابه جایی و انتقال ارز را مشروع و موجه نمی‌داند، اگر انتقالات مورد تایید نباشد، خلاف مقررات و سیاست‌های بانک مرکزی انجام شده و در آن مقطعی که این نهاد آن را مجاز نمی‌داند، مصداق پولشویی برشمرده می‌شود.
 
*راه کشف پولشویی، رصد تراکنش‌های بانکی است

این کارشناس اقتصادی راه کشف آن پولشویی را رصد تراکنش‌های بانکی دانست و تصریح کرد:  نه فقط کشف این معاملات ارزی خلاف مقررات، مسیر کشف خیلی از معاملات غیر مجاز و نامشروع از طریق تراکنش‌های بانکی است. در تراکنش‌های مشکوکی که هم تعداد و هم حجم آن  بالا باشد، کسانی که این تراکنش‌ها را انجام دادند باید دلایل توجیهی و قانع کننده داشته باشند و اثبات کنند که این تراکنش‌ها نامشروع و غیرقانونی نبوده است. همه کشور‌های دنیا این کار را انجام می‌دهند.

ندری اضافه کرد: بسیاری از کشور‌ها برای کشف موارد فرار مالیاتی هم از این راه استفاده می‌کنند. بانک‌ها حساب‌هایی که تراکنش بالا دارند را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کنند و این سازمان بررسی می‌کند که این‌ها مالیات خود را پرداخت کرده اند یا خیر. اگر این کار در کشور ما مثل بقیه کشور‌ها جدی گرفته شود، خیلی می‌تواند موثر واقع شود.

وی افزود: ارتباطات و پیوند‌ها در کشور ما بر قرار نیست. از جمله ارتباط بانک‌ها با سازمان امور مالیاتی و FIU (نهاد مبارزه با پولشویی زیر نظر وزارت اقتصاد) و حتی ارتبطات بین بانکی، دارای مشکل است و باید روی آن‌ها کار شود.
 

سایر خبرهای پرونده:

 

*آمریکا از طریق کانال‌های مالی ایران را تحریم می‌کند

ندری با اشاره به این نکته که آمریکا عمدتا از طریق کانال‌های مالی توانسته ما را تحریم کند، گفت: آن‌ها از این طریق متوجه شده اند که یک شرکتی در یک کشور دیگر با ایران ارتباط برقرار کرده و تحریم‌ها را دور زده است. آمریکایی‌ها با تسلطی که بر مسیر‌های نقل و انتقال پول دارند، توانسته اند این‌ها را شناسایی‌ها کنند. ما می‌توانیم از این تجربه جهانی استفاده کنیم و مبارزه با پولشویی را جدی بگیریم.
 
*بانک مرکزی ابلاغیه دهد تا متصدی بانک‌ها تراکنش‌های مشکوک را گزارش دهند

این کارشناس اقتصادی در توضیح نحوه شناسایی سفته‌بازی‌ها از طریق تراکنش‌های بانکی گفت: مبالغ زیادی ارز که یک دلال خرید و فروش می‌کند، در بستر بانک انجام می‌شود و مبلغ قابل ملاحظه‌ای ریال به حساب او وارد و از آن خارج می‌شود. وقتی متصدی و کارمند بانک این تراکنش‌ها را می‌بیند، گزارش کند.

وی افزود: بانک مرکزی باید طی دستورالعمل شفافی تعیین کند که متصدیان و کارمندان بانک چه نوع تراکنش‌هایی را باید گزارش کنند. بعد از آن باید سیستم نظارتی داشته باشد که مطمئن شود کارمندان بانک گزارش می‌کنند. بعد از آن باید سازوکاری داشته باشند که با صاحب حساب تماس بگیرند و ببینند معامله‌ای که انجام شده، منشا قابل قبولی داشته است یا خیر.

ندری در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی این کار‌ها را شروع کرده است. حدود پنج شش ماه پیش مطرح شد، ولی تب آن فروکش کرد، اما دوباره با مطرح شدن آن می‌توان گفت که جهت گیری درستی انجام داده اند و بانک مرکزی مسیر درستی را پیش می‌رود؛ اما این مسیر هموار نیست و مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: