bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: قانون جدید چک با هدف بازگرداندن اعتبار به چک، تهیه و تدوین شده است و کاهش قابل ملاحظه آمار چک های برگشتی نشان می دهد در مسیر درستی حرکت می کنیم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از بانک مرکزی، «محبوب صادقی» با اشاره به پیشرفت ها و چالش های روند اجرای قانون جدید چک و خدمات جدید نظام بانکی افزود: پس از احصا و شناسایی نیازها و مشکلات قانون پیشین چک، در سال ۱۳۹۷ قانون جدید چک توسط نمایندگان مجلس تدوین و به بانک مرکزی برای اجرا ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه قانون جدید، یکی از مشکلات کنونی چک، یعنی عدم امکان شناسایی و اعتبارسنجی صادرکننده را حل کرده است، افزود: اعتبارسنجی چک به صورت سامانه محور انجام می شود و به طور کلی بیشتر امکانات جدید چک به صورت نرم افزاری و سیستمی به هموطنان ارایه خواهد شد.
صادقی اظهار داشت: برای مثال فردی که می خواهد برای معامله خود از چک استفاده کند، نمی تواند بیشتر از مبلغ اعتباری که توسط سامانه های اعتبار سنجی چک برای وی تعیین شده است، چک صادر کند.
مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در گذشته برای مردم لازم بود برای انجام معاملات خود صادر کننده چک را بشناسند تا بتوانند به چک صادر شده اعتماد کنند اما طبق قانون جدید این شناسایی را بانک مرکزی و نظام بانکی از طریق اعتبارسنجی انجام خواهند داد.
وی افزود: مطابق ماده پنج مکرر قانون جدید چک، افراد بدحساب و صادرکنندگان چک بی محل، مشمول محدودیت هایی نظیر عدم امکان دریافت دسته چک، عدم امکان افتتاح حساب بانکی جدید، عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی، عدم امکان صدور ضمانت نامه بانکی و اعتبار اسنادی خواهند شد.

برچسب ها: بانک مرکزی ، چک ، چک برگشتی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: