bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
پرونده ویژه «ضرورت رعایت ضوابط مبارزه با پولشویی برای کاهش التهاب بازار ارز» /۵
رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی گفت: رصد حساب‌های بانکی باید از همان لحظه ورود پول به حساب فرد بررسی شود نه این که به حساب‌ها دست ببرند. فرار پول‌ها از کشور و از سیستم بانکی، سپرده‌ها و تخلیه بانک‌ها یعنی ما راه را اشتباه رفتیم.

ضرورت بررسی منبع و مبدا تراکنش‌های بانکی، لحظه انجام تراکنش/فرار پول‌ها از کشور یعنی راه را اشتباه رفتیم

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: غلامرضا کردزنگنه، رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی، ضمن تاکید بر امکان کشف تخلفات مالیاتی و دلالی‌های ارزی با رصد و کنترل تراکنش‌های بانکی، به بازارنیوز گفت: بانک‌ها در همه کشور‌های دنیا بر اساس قوانین مبارزه با پولشویی، تمام تراکنش‌ها را کنترل می‌کند. مثلا اگر یک نفر در انگلیس بخواهد ۵ هزار پوند به حساب خودش واریز کند، باید فرم خاصی را پر کند که در آن باید همه اطلاعات مربوطه از جمله منبع پول را وارد کند. این جزو سیستم‌های ضد پولشویی دنیاست.

وی افزود: متاسفانه فرایند مقابله با پولشویی در کشور ما به این صورت نیست. رصد حساب‌های بانکی باید از همان لحظه ورود پول به حساب فرد بررسی شود نه این که به حساب‌ها دست ببرند. فرار پول‌ها از کشور و از سیستم بانکی، سپرده‌ها و تخلیه بانک‌ها یعنی ما راه را اشتباه رفتیم.
 
کردزنگنه از مزیت‌های رصد تراکنش‌های بانکی سخن گفت و خاطرنشان ساخت: اگر سیستم بانکی هنگام ورود پول به حساب، کنترل لازم را انجام دهد، قطعا تخلفات مشخص می‌شود و پولی که وارد حساب می‌شود مشروع است. در این صورت است که حاکمیت می‌تواند متوجه شود که صاحب حساب مالیات‌های خودش را پرداخت کرده و اگر نکرده می‌تواند همانجا آن را کشف کند.

وی تاکید کرد: این کنترل‌ها باید منظم و برای همه افراد باشد، نه فقط افراد خاص؛ حتی اگر یک نفر در روستا گندم و برنج می‌فروشد، پولش را به حساب بانکی واریز می‌کند، باید منبع آن را مشخص کند.

رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی درباره تاثیرگذاری رصد تراکنش‌ها بر کنترل بازار ارز و شناسایی دلالان، اظهار کرد: با رصد و کنترل تراکنش‌ها همه کاری می‌توان انجام داد. مگر وزارت اطلاعات در یزد شبکه اخلال گر ارزی با ارزش ۳ هزار میلیارد تومان را کشف و دستگیر نکرد؟ به طور جدی همه موارد را از جمله شبکه ارزی و قاچاق را می‌توان کنترل کرد. علاوه بر آن نظارت بر صرافی‌ها را می‌توان از این طریق شدید‌تر کرد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: