bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
این روزها سریال افزایش قیمت کالاها به گوجه فرنگی رسیده و هر کیلو گوجه فرنگی در بازار حدود ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. هر کسی علتی برای این گرانی بیان می کند اما به راستی دلیل این افزایش قیمت چیست و چه زمانی قیمت ها متعادل می شود؟

برای بررسی این موضوع به میدان بار مرکزی مشهد مراجعه کرده و ضمن بازدید از وضعیت خرید و فروش این محصول و سایر میوه و سبزیجات در این خصوص با بارفروشان و میوه فروشان به گفت وگو پرداختیم.
میدان بار میوه و تره بار سپاد مشهد مانند همیشه مملوء از وانت های میوه فروشانی است که در حال خرید انواع میوه و سبزی برای تکمیل سبد کالای خود هستند. بارفروشان نیز در پی آن هستند که محصولات خود را هرچه سریع تر و بیش تر به فروش برسانند. افزایش قیمت ها اما روی این صنف نیز تأثیر گذاشته و کاهش خرید و فروش را در پی داشته، این را می توان از وانت های نیمه خالی که بازار را ترک می کنند به خوبی فهمید.
در میان تمام میوه و سبزی هایی که هر روز بر قیمتشان افزوده می شود، گوجه فرنگی بیش ترین افزایش قیمت را داشته و این روزها قیمت هر کیلو گوجه در کفِ بازار به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده است. قیمت ها در میدان بار نیز به همان نسبت افزایش پیدا کرده و با پرس وجویی ساده می توان فهمید بسته به کیفیت و نوع، قیمت گوجه فرنگی از کیلویی ۵۰۰۰ تومان برای گوجه درجه دو سردخانه ای تا کیلویی ۱۸ هزار تومان برای گوجه درجه یک گلخانه ای متغیر است، به همین دلیل میوه فروشان کمتر به سراغ گوجه فرنگی رفته یا به میزان کمتری خریداری می کنند.
بارفروشان دلیل این افزایش قیمت را به عواملی همچون کمبود گوجه فرنگی در بازار در پی تغییر فصل و صادرات گوجه جنوب به کشورهای همسایه نسبت می دهند و در گفت وگو با ایسنا تأکید می کنند که بارفروشان نقشی در این افزایش قیمت ندارند. با این گرانی ها آنان نه تنها سودی نمی برند بلکه با کاهش فروش نیز مواجه می شوند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: