bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
برخی از بانک‌ها با بازگذاشتن سقف تراکنش‌های خود باعث شده‌اند دلال‌های فردایی برای خرید و فروش ارز از این مسئله سوء استفاده کنند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ با وجود ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها برای اعمال محدودیت‌ها در تراکنش‌های بانکی ظاهراً تعدادی از بانک‌ها از دستور بانک مرکزی سرپیچی کرده و با بازگذاشتن سقف تراکنش‌ها راه را برای معاملات دلال‌های فردایی ارز باز گذاشته‌اند. 

گفتنی است، در همین راستا همتی روز چهارشنبه در جلسه با بانکی‌ها خطاب به مدیران عامل بانکها تأکیداتی در خصوص مراقبت بانکها برای جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌ها و تراکنش‌های بانکی برای اهداف پول‌شویی و فعالیت مبادلات فردایی ارز داشت.

در همین خصوص کارشناسان در گفتگو با بازارنیوز، به اظهار نظر پرداخته اند که مشاهده آن ها خالی از لطف نیست:

 

غلامرضا کردزنگنه، رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی: با رصد و کنترل تراکنش‌ها همه کاری می‌توان انجام داد. مگر وزارت اطلاعات در یزد شبکه اخلال گر ارزی با ارزش ۳ هزار میلیارد تومان را کشف و دستگیر نکرد؟ به طور جدی همه موارد را از جمله شبکه ارزی و قاچاق را می‌توان کنترل کرد. علاوه بر آن نظارت بر صرافی‌ها را می‌توان از این طریق شدید‌تر کرد.

 

سید غنی نظری، دبیر کمیسیون اقتصادی: مشکل اصلی در بازار ارز این است که تصمیم‌گیری  به جای این که از طرف بانک مرکزی باشد، توسط دلال‌ها انجام می‌شود که این فاجعه است. وی در ادامه به خبرنگار بازارنیوز گفت: بنابراین دولت باید راهکار‌هایی داشته باشد که نرخ‌گذاری، به دست بانک مرکزی بیفتد. یکی از این اقدامات همین مبارزه با پولشویی است. مبارزه با پولشویی و دلالی منفی، ضرورت دارد و دولت باید در این حوزه تحرکاتش را بیشتر کند.

 

محمدرضا رنجبر فلاح، مدیرعامل اسبق بانک تجارت: اگر بین گردش مالی و شغل فرد، تناسب وجود ندارد، حتما باید بررسی شود که آیا این فرد فعالیت سوداگرانه انجام می‌دهد، حسابش حساب دوم و سوم یک صرافی است یا فعالیت پولشویی انجام می‌گیرد.

 

مهرداد سپه‌وند، مدیر گروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی: همانطور که اگر کسی بخواهد وارد فرودگاه شود، باید اطمینان حاصل کنیم که وسایل مخاطره‌انگیز همراه نداشته باشد، باید در بحث مبادلات ارزی و پولی هم این بازرسی‌ها انجام شود.

 

کامران ندری، کارشناس اقتصادی: نه فقط کشف این معاملات ارزی خلاف مقررات، مسیر کشف خیلی از معاملات غیر مجاز و نامشروع از طریق تراکنش‌های بانکی است. در تراکنش‌های مشکوکی که هم تعداد و هم حجم آن  بالا باشد، کسانی که این تراکنش‌ها را انجام دادند باید دلایل توجیهی و قانع کننده داشته باشند و اثبات کنند که این تراکنش‌ها نامشروع و غیرقانونی نبوده است. همه کشور‌های دنیا این کار را انجام می‌دهند.

 

وحید عزیزی کارشناس اقتصادی (در گفتگو با ایبنا): در خصوص تقویت ارزش پول ملی، دولت اگر بخواهد از ابزارهای نظارتی خودش استفاده کند، یکی از مهم ترین پیش نیازهایش، کنترل و نظارت بر جریان مالی در کشور هست که در این شرایط، به طور جدی باید دنبال شود.

 

مبارزه با پولشوئی، علاج التهابات ارزی+اینفوگرافیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: