bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بازارنیوز بررسی می کند:
طبق بررسی‌های وزارت صنعت ۸۷ درصد مرغداری‌های بازرسی شده که نهاده گرفته اند گوشتی تحویل نداده اند.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-سید سهند شریف زاده؛ قیمت مرغ ۱۰ الی ۱۲ هزارتومانی پر کشیده و دو برابر شده و گویا بیشتر هم می‌شود. علتش را مرغداران و برخی مسئولان، کمبود نهاده و عدم تخصیص ارز می‌دانند. اما یک بازرسی ساده نشان می‌دهد مسئله اصلی فقط کمبود نهاده نبوده است.
 
بازرسی صنعت و معدن تهران نشان می‌دهد از ۵۲ واحد مرغداری بازرسی شده، ۴۵ واحد نهاده گرفته اند، اما گوشت مرغ تحویل نداده اند.

آقای صادقی، رییس سازمان صنعت و معدن تهران، درباره مرغداران متخلف گفت: جهاد کشاورزی استان تهران به ۵۲ واحد مرغداری، نهاده تحویل داده و به ازا آن نهاده مقدار مشخصی گوشت باید تحویل شبکه توزیع می‌دادند که این کار را نکردند و فهرست این ۵۲ واحد و مقدار گوشتی که باید تحویل می‌دادند را در اختیار ما گذاشته و ما با دعوت از این مرغداران دلایل را جویا شدیم، اما ۴۵ واحد دلیل خاصی برای ارائه نداشتند.

ساده شده اش این است که مرغداران نهاده به قیمت دولتی گرفته اند، اما گوشت مرغی تحویل نداده اند.

اسفنانی، مدیر کل تعزیرات استان تهران، در ارتباط با تخلف مرغداران گفت: این امر باعث می‌شود که نوسان در قیمت، وقفه در توزیع یا تولید پیش بیاید.

مرغداری‌های متخلف که نهاده را به گوشت مرغ تبدیل نکرده و یا در بازار آزاد فروخته اند، ۲۴ میلیارد جریمه شدند البته برای مردمی که به علت این تخلفات گوشت مرغ را گران خریده اند تفاوتی ایجاد نمی‌کند، اما مسئله این است که مرغداری‌ها نهاده‌ها را از چه کسی و کجا گرفته اند.

اسدالله نجات، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور می‌گوید: آن‌ها نهاده‌ها را از سامانه بازارگاه وزارت جهاد دریافت می‌کنند. اما اصل موضوع یعنی تخلف همکارانش را تکذیب می‌کند: اولا در سامانه بازارگاه به نوعی تعریف شده که واحد‌های مرغداری متقاضی نهاده باید ۲۵ روز صبر کنند تا نهاده به دستشان برسد و دوما نهاده کلا کم است.

این که وزارت جهاد کشاورزی چگونه به مرغداران نهاده دامی داده، اما نظارت نکرده که این نهاده‌ها به کجا می‌رود سوالی است که می‌خواستیم از مسئولان این وزارت خانه سوال کنیم، اما با وجود پیگیری، موفق به مصاحبه با مسئولی در این وزارت خانه نشدیم.

سوال جدی‌تر اینجاست: طبق بررسی‌های وزارت صنعت ۸۷ درصد مرغداری‌های بازرسی شده که نهاده گرفته اند گوشتی تحویل نداده اند، این گوشت کجا رفته است؟

رئیس سازمان صمت تهران می‌گوید: باید به ازا نهاده دریافتی گوشت مرغ تحویل می‌دادند که نداده اند حالا یا نهاده را مصرف کردند و مرغ را گران‌تر و به مبلغ آزاد فروخته اند یا احتمالا ممکن است نهاده را فروخته باشند.

کمال سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، فروش آزاد نهاده‌های دامی دولتی توسط مرغداران را با این استدلال توجیه می‌کند: نهاده بلافاصله در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و مرغدار مجبور می‌شد نهاده را از بازار آزاد بخرد و بعد اگر این نهاده به دستش می‌رسید می‌فروخت و جایگزین می‌کرد.

اما در این باره وجه رقت انگیز و تاسف باری وجود دارد: ماه پیش اعلام شد برخی مرغداری‌ها دست به جوجه کشی می‌زنند تا بتوانند سهمیه خوراک این جوجه‌ها را در بازار آزاد بفروشند تا سود بیشتری نصیب آنان شود. موضوعی که البته اتحادیه‌های پرورش مرغ زیر بار آن نرفتند.
 
بعضی از مرغداری‌ها جوجه ریزی می‌کنند تا سویا دولتی بگیرند بعد جوجه‌ها را در اتاق گاز یا جای دیگری می‌کشند تا سویا را در بازار آزاد بفروشند و از اختلاف ۱۰ هزار تومانی سویا دولتی و آزاد سود کسب کنند آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

رئیس اتحادیه پرورش مرغ، به سوال بالا پاسخ داد: به هیچ وجه تایید نمی‌کنم و اگر همچین اتفاقی بیافتد دیگر مرغی در بازار نیست و هیچ کس این کار را نمی‌کند.

این که ۹۰ درصد مرغداری‌های تهران بازاء دریافت نهاده مرغ تحویل نداده اند یا اصلا تولید نکرده و نهاده‌ها را در بازار آزاد فروخته اند دلیل واضحی است بر سوء نظارت بر توزیع نهاده و واضح‌ترین دلیل بر این گزاره است که گرانی‌ها بیش از آنکه به تحریم ربط داشته باشد خط و نشانش را باید در سوء مدیریت‌ها و ناهماهنگی‌های داخلی جست و جو کرد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: