bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
اسپرد به معنی تفاوت بین دو قیمت، دو نرخ یا دو بازده است و به تفاوت بین قیمت خریدار و قیمت فروشنده اشاره دارد.

سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.
اسپرد (به انگلیسی Spread) ، به معنی تفاوت بین دو قیمت، دو نرخ یا دو بازده است. 
یکی از متداول ترین شرایطی که عبارت (اسپرد) به کار برده می شود، برای اشاره به تفاوت بین قیمت خریدار و قیمت فروشنده است. قیمت مربوطه می تواند قیمت اوراق بهادار، اوراق مشارکت، کالا یا هر دارایی دیگری باشد.
ممکن است اسپرد به تفاوت قیمت سفارشاتی که معامله گران در بازار ارسال کرده اند نیز اطلاق شود. شکاف بین یک موقعیت خرید و یک موقعیت فروش در قرارداد آتی یا بازار ارز، یکی دیگر از شرایطی است که واژه اسپرد به کار برده می شود.
در تعهد پذیره نویسی، اسپرد می تواند تفاوت بین مقدار پرداخت شده به منتشرکننده اوراق بهادار و قیمت پرداخت شده توسط سرمایه گذار برای خرید آن اوراق بهادار باشد.
اصطلاح پولبک در بازار سرمایه به چه معنا است؟
در وام دادن، اسپرد می تواند به معنای نرخی باشد که وام گیرنده بالاتر از معیار بازدهی پرداخت می کند تا وام را بدست آورد. بطور مثال اگر نرخ بهره اصلی ۱۵ درصد باشد و وام گیرنده یک وام ۱۸ درصدی بگیرد، اسپرد در این شرایط ۳ درصد خواهد بود.
تفاوت بین قیمتی که خریدار پیشنهاد داده و قیمتی که فروشنده درخواست کرده را “اسپرد پیشنهاد خرید و درخواست فروش” (به انگلیسی Bid-Ask Spread) می گویند.
این نوع اسپرد به نام اسپرد خرید-فروش نیز شناخته می شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: