bazarnews

کد خبر: ۷۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: در طول سال، حدود ۱۱۰ میلیون فقره چک بین بانکی با مبلغ مجموعاً بالغ بر ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان صادر می شود که عمدتاً مورد استفاده تجار و بازرگانان است.

داوود محمدبیگی با اشاره به تکالیف بانک مرکزی برای الکترونیک شدن چک گفت: در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راه اندازی چک الکترونیک می شود و دیگری موضوع ثبت نقل و انتقالات چک های فیزیکی است. بدین ترتیب پس از تصویب قانون و برگزاری نشست های بسیار با بانک ها، مشکلات زیرساختی شناسایی و فرآیندهای چک الکترونیک احصاء شد و پس از آن، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی چک الکترونیک تدوین و طی سه ماه ابتدایی امسال به شبکه بانکی ابلاغ شد.
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در خصوص نحوه استفاده از چک الکترونیک گفت: روال کار با چک الکترونیک به نحوی پیش بینی شده است که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک ها صادر می شود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی می توانند از طریق کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود می تواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.
وی افزود: موضوع امضای الکترونیک و عدم فراگیری آن میان عموم مردم و همچنین بحث فرهنگ استفاده از ابزارهای پرداخت و عادت مردم به استفاده از چک های کاغذی از اصلی ترین مشکلات ما در راه اندازی چک الکترونیک به شمار می روند.

برچسب ها: چک ، چک برگشتی ، بانک مرکزی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: