روز گذشته جدول حداکثر نرخ بلیت پروازهای داخلی منتشر شد که بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی هواپیمایی کشوری نهایتا باید ۱۰ درصد بالاتر از حداکثر نرخ منتشر شده در خرداد ماه امسال قیمت گذاری می شد.
این مصوبه تقریبا در همه نرخ های جدید، اعمال شده است اما در این میان تعداد مسیرهای پروازی در جدول نرخی جدید بیشتر از جدول منتشر شده در خرداد ماه امسال است و این سوال را در ذهن به وجود می آورد که آیا امکان اضافه کردن مسیرهای جدید پروازی با نرخ های جدید وجود دارد؟
البته پاسخ به این سوال ساده است چرا سازمان هواپیمایی کشوری از اضافه شدن مسیرهای پروازی از سوی ایرلاین ها استقبال می کند اما مشخص نیست که این مسیرهای پروازی با کدام معیار قیمت گذاری شده اند که فاصله معناداری با دیگر نرخ های این جدول دارند. از سوی دیگر نیز در این روزهای کرونایی که تعداد مسافران و متقاضیان برای سفرهای هوایی کمتر شده، مسیر پروازی با نرخ بالا چه کمکی به صنعت هوانوردی و شرکت های هواپیمایی می کند؟
به عنوان مثال پرواز تبریز-بندرعباس در نرخنامه خردادماه امسال وجود ندارد و حالا حداکثر قیمت بلیتش در جدول جدید به یک میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد که روی کاغذ حدود ۴۰۰ هزار تومان با آنچه مسیرهای مشابه از نظر مسافت دارند، متفاوت است.
پرواز کیش – تبریز هم همین وضعیت را دارد و حداکثر نرخی که برای آن در جدول تعیین شده یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان است.