bazarnews

کد خبر: ۷۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
سخنگوی گمرک در گفتگو با بازارنیوز:
لطیفی گفت: در اردیبهشت ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۴ درصد منفی بوده است. این عدد در شهریور به منفی ۳۴ درصد و در مهر به  منفی ۲۲ درصد رسیده است. این یعنی روند صادرات رو به بهبودی و عادی سازی است.

گروه بازرگانی بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی پیرامون کاهش صادرات غیر نفتی کشور نسبت به سال گذشته به بازارنیوز گفت: صادرات ما در هفت ماهه نخست سال، ۱۸ و نیم میلیارد دلار بوده و واردات هم به ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسیده است. نسبت به سال قبل ۱۷ درصد از لحاظ وزنی و ۲۲ درصد از لحاظ ارزش دلاری کاهش داشتیم.

لطیفی در گفتگو با بازارنیوز درباره علت این میزان کاهش، اظهار کرد:صادراتمان عمدتا از طریق جاده‌ای و آبی است. چنمد ماه مرز‌های ما بسته بود. مرز ایران با ترکیه تیرماه باز شد. بخش عمده‌ای از صادراتمان صادرات گاز است که به دلیل انفجار لوله گاز مرز مشترک ایران و ترکیه، صادراتمان به این کشور هم قطع شده بود.  

وی افزود: مرز‌های عراق هنوز هم به حالت عادی بازنگشته است. در اقلیم کردستان اوضاع از ابتدا خوب بوده، اما مرز‌های عربی تا یکی دوماه پیش بسته بوده یا با ساعت کاری کم و با حداقل امکان صادرات کار می‌کردند. مثلا در برخی از مرز‌ها هفته‌ای فقط ۵۰۰ کامیون را به مرز راه می‌دادند. محدودیت‌های صادراتی ما که از لحاظ ارتباطی به کرونا ربط داشت، طبیعی بود که آمار صادرات را کاهش دهند.
 
سخنگوی گمرک، محدودیت‌های تولید را علت دیگر کاهش صادرات دانست و بازارنیوز گفت: وقتی تا اواخر خرداد، مشاغل تعطیل بوده و این تعطیل به تولید هم ارتباط داشته و تولید کالا‌های صادراتی را کاهش داده است، مشخص است که حجم صادرات پایین می‌آید.

*آمار و ارقامی مبنی بر بهبود وضعیت صادرات

لطیفی از بهبود روند صادرات کشور در ماه‌های اخیر خبر داد و اظهار کرد: با وجود این تراز منفی ۲ میلیارد دلار و کاهش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل، آمار‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در ماه‌های اخیر در حال جبران است و اگر محدودیت جدید، چه از طرف داخل و چه خارج ایجاد نشود، در حال بازگشت به حالت قبل هستیم.

وی در گفتگو با بازارنیوز افزود: در اردیبهشت ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۴ درصد منفی بوده است. این عدد در شهریور به منفی ۳۴ درصد و در مهر به  منفی ۲۲ درصد رسیده است. این یعنی روند صادرات رو به بهبودی و عادی سازی است. با این که محدودیت‌های بانکی برای بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات هم مطرح شد، با این حال دست اندرکاران حوزه صادرات توانستند بیشتر از بقیه در کشور توانستند بازگشت ارز را جبران و به تولید کمک کنند.

وی ادامه داد: اگر با این ضرب آهنگ جلو برویم و مانع جدید بر سر راه نیاید، احتمال این که نسبت به سال گذشته سر به سر شویم یا حداکثر منفی ۱۰ درصد برسیم، وجود دارد. در حال حاضر در همه اقتصاد‌های دنیا این اتفاق افتاده است. برخی کشور‌های دنیا تا ۶۰ درصد کاهش صادرات داشتند. این یعنی کشور ما در این حوزه عملکرد مناسبی داشته است.

*دست‌اندازی همسایگان در راه صادرات

سخنگوی گمرک با گلایه از برخی کشور‌های همسایه مبنی بر سختگیری علیه ایران، به بازارنیوز گفت: در برخی از مرز‌ها تبعیض‌هایی نسبت به کشور ما وجود داشت، به حدی که کامیون ما را راه نمی‌دادند. ترکیه محدودیت هایش را با خیلی از کشور‌ها برداشته بود، اما محدودیت‌های ایران را تا دو ماه بیشتر اجرا کرد. چه در بحث ورود کالای ایرانی به این کشور، چه ورود کامیون‌های ما که از طریق آن سرزمین می‌خواستند به کشور‌های دیگر بروند.

لطیفی افزود: گرجستان همچنان تردد کامیون‌های ایرانی را به حالت عادی برنگردانده است. ترکمنستان با وجود فشار‌های زیادی که وارد شده و مسیر‌های جایگزیی که طراحی شد، روزانه فقط ۲۰ تا ۳۰ کامیون ایرانی را راه می‌دهد، آن هم به این صورت که یدک‌ها ثابتند و کِشنده‌ها تغییر می‌کنند.

وی در پایان عملکرد صادراتی کشور را مطلوب دانست و تاکید کرد: وضع صادرات ما حتما می‌تواند بهتر شود که شرط آن همچون بیان رهبر انقلاب، هماهنگی بیشتر بین دستگاه هاست. این هماهنگی‌ها اگر بیشتر شود، ظرفیت صادراتی ما فقط به کشور‌های همسایه، بر اساس بررسی‌های کارشناسی تا ۱۰۰ میلیارد دلار است و ما تا رسیدن به آن، فاصله زیادی داریم. در بحث ممانعت از خام فروشی، بسته بندی مناسب، بازاریابی حرفه ای، حذف دلالان سنتی و جایگزینی شرکت‌های صادراتی با اندیشه‌های علمی  باید کار کنیم و این شدنی است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: