bazarnews

کد خبر: ۷۹۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛
معاون رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره‌ها را آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کنیم.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح شد و بعد از بحث مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد که ما از شنبه کار تبصره ها را آغاز کنیم و قبل از ۱۵ آذر به مجلس تقدیم کنیم.

نوبخت گفت: نگرانی دوستان مجلس داشتند مبنی بر اینکه طرح معیشتی به تائید و تصویب نرسید. ما مذاکرات قبلی را با مجلس داشتیم و در این لایحه تلاش شد آن محورهای قابل اجرا در اصلاح ساختار بودجه در سال ۱۴۰۰ گنجانده شود. اگر چیزی هم مانده باشد در اختیار همکاران مجلسی است که می‌توانند در فرآیند بحث و بررسی آن مواردی که اعمال نشده است را در اصلاح ساختار اعمال کنند.

وی ادامه داد: یک نگرانی این ایام در موضوع حمایت های معیشتی بود. با توجه به اقدامی که صورت می‌گیرد و از شنبه محدودیت های خیلی جدی برای مقابله با کرونا اجرا می‌شود و به برخی خانوارها آسیب می رساند، حداقل نیمی از کسانی که نمایندگان محترم می‌خواستند به آنها کمک کنند در طرح ما ظرف ۴ ماه آینده، کمک می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تلاش برای اصلاح ساختار بودجه در مجلس به عنوان یک اراده جدی مطرح است و موضوع کمک معیشتی هم در اقدام جدید دولت گنجانده شده است.

نوبخت افزود: درگزارشی که امروز برای هفت ماه داده شد، مشخص شد که ما از ۳۳۸ هزار میلیارد تومان که طبق قانون باید در یافت می‌کردیم، ۲۹۰ هزار میلیارد تومان بیشتری دریافتی نداشتیم یعنی ۴۸ هزار میلیارد تومان دولت با عدم تحقق منابع در ۷ ماهه مواجه بود. از نظر هزینه ها هم که باید ۳۳۸ هزار میلیارد تومان صورت می گرفت، این رقم در حد ۳۰۲ هزار میلیارد تومان است یعنی چیزی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان از هزینه ها به اجبار صرفه جویی شد.

وی افزود: ما طبق قانون ۳۸ هزار میلیارد تومان می توانستیم تا الان از تن خواه بانک مرکزی نزد خزانه استفاده کنیم که فقط ۱۲ هزار میلیارد تومان استفاده شد یعنی ۲۶ هزار میلیارد تومان را که می‌توانستیم از تن خواه بانک مرکزی برداریم، استفاده نکردیم و این درجهت کمک به بانک مرکزی بود. رئیس کل بانک مرکزی هم تقدیر کرد که عدم تحقق بودجه نه تنها ضرری به سیاست های پولی وارد نکرد بلکه ۲۶ هزار میلیارد تومان از حد قانونی کمتر برداشت شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع ما در سال ۱۴۰۰ از سه منبع تامین خواهد شد. آنچه مربوط به نفت است، ما یک ظرفیتی گذاشتیم از مقداری که امسال صادر کردیم تا آن مقداری که می‌توانیم در شرایط مطلوب صادر کنیم. هرچه مازاد بیاید صرف هزینه های جاری نخواهد شد بلکه آنها را برای طرح های بزرگ، حمل و نقل شهری، دولت الکترونیک، شرکت های دانش بنیان، طرح های عمرانی و تقویت طرح تحول سلامت استفاده خواهیم کرد.

نوبخت تاکید کرد: ظرفیت مالیاتی کشور به ما اجازه می‌دهد که به جای اینکه به نفت متکی باشیم رو سوی مالیات بیاوریم. از نظر اوراق هم خوشبختانه سال ۱۴۰۰ میزان واگذاری و انتشار اوراق مالی به مراتب کمتر از امسال است و ما در حد همان مصوبه ای که قانون برنامه ششم برای ما قائل شد، اوراق منتشر می‌کنیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: