bazarnews

کد خبر: ۸۰۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازارنیوز:
قادری گفت: اگر بانک مرکزی مراقبت و دقت داشته باشد و دولت هم در داخل خود مراقبت کند، چنین تخلفاتی صورت نمی‌گیرد که لوازم خانگی و اقلامی که ضروری نیست با ارز متقاضی وارد شود.

ضرورت نظارت بانک مرکزی بر واردات کالاها/ واردات بدون ضابطه با ارز متقاضی، سوءاستفاده‌گری است

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، پیرامون تخلفاتی که از طریق واردات بدون انتقال ارز صورت می‌گیرد، به بازارنیوز گفت: واردات بدون انتقال ارز نباید برای همه کالا‌ها  برقرار باشد و همانطور که از قبل مشخص شده، واردکننده متقاضی می‌تواند کالا‌های مُجازی که بانک مرکزی به آن‌ها ارز تخصیص می‌دهد، با ارز خودش هم واردات انجام دهد. واردات کالا‌های لوکس در این شرایط چه با ارز تخصیصی بانک مرکزی و چه با ارز متقاضی کاملا غلط است و دولت باید جلوی این قبیل واردات را بگیرد.

قادری خاطرنشان ساخت: در مورد مواد اولیه و کالای اساسی، اگر بانک مرکزی ارز برای تخصیص ندارد، واردات با ارز متقاضی کار غلطی نیست.

بیشتر بخوانید:




عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، واردات هر نوع کالا بدون ضابطه با این مجوز را سوءاستفاده‌گری از مقررات دانست و تاکید کرد: باید جلوی این سواستفاده‌ها از راه‌های قانونی گرفته شود. اگر بانک مرکزی مراقبت و دقت داشته باشد و دولت هم در داخل خود مراقبت کند، چنین تخلفاتی صورت نمی‌گیرد که لوازم خانگی و اقلامی که ضروری نیست با ارز متقاضی وارد شود.

وی افزود: اصل مصوبه باید اینطور باشد که واردکننده بتواند واردات کالا‌های اساسی، مواد اولیه و کالا‌هایی که بانک مرکزی موظف است تامین ارز کند را با ارز متقاضی هم انجام دهد.

قادری در پایان تاکید کرد: اگر واردات بدون انتقال ارز فقط برای کالا‌هایی اساسی و مواد اولیه باشد و نظارت بر این نوع واردات برای جلوگیری از سواستفاده‌ها انجام گیرد، می‌تواند باعث افزایش مواد اولیه و کالای اساسی و کاهش قیمت آن شود
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: