bazarnews

کد خبر: ۸۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
قانون تحول چک تا سال ۱۴۰۰ طول می‌کشد، اما فعلا در مرحله کنونی نسخه فیزیکی و پشت نویسی چک حذف نمی‌شود.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-سید سهند شریف زاده؛ سحر هاشمی، کارشناس ارشد بانکی پیرامون قوانین جدید استفاده از چک گفت: قانون جدید چک مصوب سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی می باشد که در ابتدای سال ۹۹ توسط بانک مرکزی تحت عنوان طرح تحول چک به بانک‌ها ابلاغ شد. در اصل در سال ۹۸ بحث‌های کارشناسی انجام پذیرفت و طرح در ابتدای سال ۹۹ آماده و به نظام بانکی ابلاغ شد. تا کنون فقط احراز هویت و اطلاعات شخص صادر کننده و گیرنده چک در سیستم‌های اطلاعاتی بانک ثبت می شد اما با طرحی که قرار است از اوایل آذرماه عملیاتی شود اطلاعات ذینفعان چک نیز ثبت می شود. 

* صادرکننده چک باید اطلاعات چک را در سامانه های آنلاین ثبت کند
هاشمی با بیان جزئیات طرح گفت: در طرح تحول چک قرار است هر صادرکننده، ابتدا باید مشخصات و مبلغ چک را در سامانه‌های آنلاین بانکی مثل موبایل بانک یا اینترنت بانک وارد کند سپس مشخصات گیرنده را در ادامه درج کند، این اطلاعات به صورت برخط برای بانک مرکزی ارسال و در سامانه آنها احراز هویت می‌شود و اطلاعات بانکی شامل چک برگشتی و موجودی حساب بررسی و در نهایت اطلاعات گیرنده هم استعلام آنلاین می‌شود.
 
وی ادامه داد: گیرنده قبل از دریافت چک باید مطمئن شود که اطلاعات چک در سامانه پی چک (سامانه متمرکز در بانک مرکزی) ثبت شده و صحیح است اگر شخص دریافت کننده بخواهد چک را به نفر دیگری انتقال دهد دوباره باید اطلاعات شخصی که چک را دریافت می‌کند در سامانه بانک مرکزی ثبت کند.

* لاشه فیزیکی چک حذف می شود
کارشناس ارشد بانکی افزود: قانون تحول چک تا سال ۱۴۰۰ طول می‌کشد، اما در این مرحله پشت نویسی چک بصورت دستی حذف نمی گردد ، اما در مرحله بعد که تاریخ عملیاتی شدنش را بانک مرکزی اعلام می‌کند
 
هاشمی پیرامون چک الکترونیکی گفت : در آینده نزدیک چک الکترونیکی خواهیم داشت که با امضای دیجیتال هویت سنجی می‌شود. با عملیاتی شدن چک امن الکترونیکی یا چکات در سیستم بانکی شاهد حذف لاشه فیزیکی چک خواهیم بود.


* دیگر چک برگشتی نخواهیم داشت
این کارشناس بانکی افزود: قرار است با اجرای این سامانه دیگر چک برگشت نخورد و درواقع در موقع لزوم یک پیام برای هر دو طرف صادرکننده یا دریافت کننده صادر شود. اگر چک برگشت خورد در سامانه ثبت می‌شود و اگر لازم باشد دوباره فعال شود باید اطلاعات جدید در سامانه ثبت شود. برای چک‌های حامل فعلا فقط اطلاعات اولیه چک ثبت می‌شود و سپس اگر چک با شناسه بیادی شناسایی شود آنگاه می‌توان چک حامل الکترونیکی هم ایجاد کرد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: