bazarnews

کد خبر: ۸۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
نسبت به مطالبات غیرجاری بانکها در فصل بهار ۹۹ حکایت از رشد ۲۶ درصدی نسبت به زمستان سال گذشته دارد که بر این اساس، روند نگران کننده ای را در بازپرداخت تسهیلات به ثمر نشانده است.

بررسی روند وصول مطالبات بانک ها حکایت از آن دارد که در فصل بهار امسال، با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی در بازپرداخت وام های ریالی از یک سو و افزایش مکرر نرخ ارز و عدم بازگشت تسهیلات ارزی از سوی دیگر، با رشد فزاینده ای مواجه شده است؛ به نحوی که میزان مطالبات غیرجاری بانک ها در بهار ۱۳۹۹ معادل ۲۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم، نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۸) رشد ۲۵.۶ درصدی و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۳۹۸) رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.
نکته حائز اهمیت آن است که نسبت مطالبات غیرجاری در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه تک رقمی بوده و کمتر از ۵ درصد به ثبت رسیده است. اما آنچه که بیش از این در این میان خودنمایی می کند، پایین تر بودن «نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات ریالی» در مقایسه با رقم مشابه در تسهیلات ارزی از ابتدای سال ۱۳۹۸ است که به نظر می رسد این امر، حاکی از بازگشت کمتر تسهیلات ارزی نسبت به تسهیلات ریالی باشد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: