bazarnews

کد خبر: ۸۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
بنابه گفته کارشناسان، این گونه واردات می‌تواند منجر به افزایش تقاضای ارز در بازار آزاد، و در نتیجه افزایش نرخ آن و همچنین کالا‌های مصرفی شود.

گروه بازرگانی بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ چندی پیش واردات کالا با ارز متقاضی یا همان واردات بدون انتقال ارز با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی دولت در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت. طبق این سیاست، واردکنندگان می توانند با تهیه ارز از بازار آزاد، اقدام به واردات کنند.بانک مرکزی با این روش، به دلیل آنکه منشاء ارز مشخص نیست، مخالف است.

از نظر کارشناسان، این گونه واردات می تواند منجر به افزایش تقاضای ارز در بازار آزاد، و در نتیجه افزایش نرخ آن و همچنین کالاهای مصرفی شود. همچنین از آن جایی که منشاء این ارزها مشخص نیست، واردات با ارز متقاضی می تواند راه دررویی برای پولشوئی توسط عده ای از سودجویان باشد.

در اینفوگرافیک زیر، ضمن اشاره به پیامدهای منفی واردات با ارز متقاضی، به اظهار نظر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق، و مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین که با بازارنیوز گفتگو کرده اند، پرداخته شده است.

آسیب شناسی واردات با ارز متقاضی+ اینفوگرافیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: