bazarnews

کد خبر: ۸۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یک بار برای همیشه اعلام کنیم که هر کالای قاچاقی که وارد کشور شود، معدوم خواهد که در این صورت، قاچاقچی یقین خواهد داشت که در این مسیر جایی برای چانه‌زنی وجود ندارد.

قوانین مبارزه با قاچاق کالا، مجریان را ملزم به اجرا نمی‌کنند/ معدوم‌سازی؛ راه چاره جلوگیری از لابی‌گری‌ها

گروه بازرگانی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمد صفایی دلویی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پیرامون بی‌انگیزگی این ستاد در مسیر وظایف خود، به بازارنیوز گفت: محل ورود عمده کالا‌های قاچاقی که وارد کشور می‌شوند، مبادی رسمی است و میزان قاچاق از طریق کوله بری و...، حجم قابل توجهی  نیست. عزم دولت‌ها در مبارزه با قاچاق بسیار مهم است و ما قطعا ستاد را فعال خواهیم کرد که تحرک بیشتری در این مبارزه داشته باشد اما طی دو هفته اخیر که به عنوان ناظر مجلس در ستاد انتخاب شدم، هنوز جلسه‌ای با اعضای ستاد برگزار نشده است.
 
*کاهش واردات قاچاق، به دلیل افزایش نرخ ارز

صفایی پیرامون آخرین آمار‌ها از میزان حجم قاچاق در کشور اظهار کرد: میزان قاچاق در کشور افزایش پیدا نکرده، چون واردات کالا با این قیمت بالای ارز، نسبت به گذشته مقرقونون به صرفه نیست و بنابراین آمار‌ها به نسبت گذشته، کاهش یافته که این، نه نتیجه اقدام مقابله‌ای افراد، بلکه افزایش نرخ ارز حجم قاچاق را پایین آورده است.

صفایی از ضرورت افزایش بازدارنگی در قانون‌های مبارزه با قاچاق کشور صحبت کرد و به بازارنیوز گفت: متاسفانه ما همیشه در زمینه اجرای قانون، به لحاظ فرهنگی ضعف داریم و پایبندی به اجرای قانون در حوزه اجتماعی، اداری و بروکراسی ما موضوعیت ندارد؛ لذا باید قوانین بازدارنده‌تر شود تا مجریان ملزم به ادای قانون شوند.

*ضرورت استفاده از سامانه ها برای شناسایی کالاهای ورودی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، استفاده از سامانه‌ها و مکانیسم‌هایی مانند کد شبنم (در گذشته) و کد رهگیری را لازم برای مبارزه با قاچاق کالا در کشور دانست و اظهار کرد: از طریق این مکانیسم ها، می‌توان در همه سطوح از مبادی ورودی تا بازار‌های مصرف، با انواع قاچاق مبارزه کرد. این مکانیسم‌ها را قطعا فعال خواهیم کرد تا این طور نباشد که یک نفر، کالا‌های خود را مانند  ۴۲۰ کانمتینر لوازم خانگی بوش، به امید یک رایزنی در دیوان عدالت، وارد گمرک کند، بعد به بهانه این که برای این کالاها ارز از کشور خارج شده، اجازه بدهند وارد کشور شود.
 
*چین، نمونه موفق در مبارزه با قاچاق 

صفایی با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با کالای قاچاق وارد شده، چین را به عنوان یکی از کشور‌های موفق در زمینه مبارزه با کالای قاچاق معرفی کرد و به بازارنیوز گفت: چینی‌ها در بحث مبارزه با کالای قاچاق، فوق العاده جدی و بدون اغماض برخورد می‌کنند. مسئولین این کشور، کالا‌های قاچاق، در هر رده‌ای که باشند را منهدم می‌کنند. ما هم چاره‌ای جز این برخورد نداریم؛ چون برخورد‌های با اغماض، قاچاق را حتی از مبادی رسمی گسترش می‌دهد.

*انهدام کالای قاچاق راه چانه‌زنی را می‌بندد

نماینده مردم گناباد در مجلس، پیرامون اشکالات سازمان اموال تملیکی، تصریح کرد: خیلی اوقات، همان کسانی که کالای قاچاق وارد می‌کنند، آن کالای ضبط شده در اموال تملیکی را خریداری کرده و به بازار عرضه می‌کنند؛ لذا تنها راه مقابله با کالای قاچاق انهدام است و هیچ اغماضی در رابطه با این کالا‌ها نباید صورت گیرد.

صفایی در پایان تاکید کرد: هرگونه چشم پوشی، مسیر را برای چانه‌زنی و لابی‌گری باز می‌گذارد. یک بار برای همیشه اعلام کنیم که هر کالای قاچاقی که وارد کشور شود، معدوم خواهد که در این صورت، قاچاقچی یقین خواهد داشت که در این مسیر جایی برای چانه‌زنی وجود ندارد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: