bazarnews

کد خبر: ۸۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
در سال‌های اخیر، با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت و در نتیجه، کاهش قابل توجه مصرف این کالا‌ها در داخل کشور بوده ایم، با شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینه سبد مصرفی شهروندان ممکن است عده‌ای به ناچار تصمیم بگیرند برای گذران معیشت برخی اقلام ضروری را از سبد مصرفی خود حذف کنند، خطری جدی که ضرورت دارد تا سیاستگذار پولی تمام ابزار‌های خود برای کاهش التهاب تورمی و شکل گیری موج تازه انتظارات برای گران‌تر شدن قیمت‌ها را به کار ببندند.

به نظر می رسد کنترل تورم و حمایت از معیشت مردم بدون تصویب و اجرایی شدن بخش هایی از اصلاح ساختار بودجه امکان پذیر نباشد. پس از شیوع کرونا، نرخ ارز نیز افزایش چشمگیری یافت و مجددا شاهد روند افزایشی نرخ تورم و درنتیجه، افزایش قابل توجه قیمت خودرو، مسکن و طلا بودیم، اتفاقی که فشار زیادی به زندگی عموم مردم وارد کرده است. در همه کشورها به ویژه ایران، بخش خدمات از کرونا آسیب دیده است. تورم در یک تعریف ساده از پیشی گرفتن رشد نقدینگی نسبت به فعالیت های مولد به وجود می آید. کرونا و تعطیلی و رکود به وجود آمده پس از آن موجب شد که رشد تولید منفی شود و از طرف دیگر واکنش ناگزیر دولت برای سیاست های جبرانی (پرداخت وام یک میلیون تومانی) موجب شد که رشد پول افزایش پیدا کند. 
بیشترین تورم آبان مربوط به استان ایلام بود
تورم برای اقتصاد ایران، یک درد مزمن است. این درد سال های سال است که با اقتصاد ایران عجین شده است. در سال های اخیر، نرخ تورم در استان ها معمولا کمتر از پایتخت بوده است، اما در اتفاقی نادر داده های مرکز آمار مربوط به آبان ماه نشان می دهد: بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور در ماه آبان مربوط به استان ایلام با ٨.٨درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ٣.٢درصد افزایش است. مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در آبان ١٣٩٩ را منتشر کرده که براساس این گزارش در آبان ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٧٥.٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.٢درصد افزایش نشان می دهد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: