bazarnews

کد خبر: ۸۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
به گفته برخی مسئولان، علت گرانی ها کمبود نهاده و عدم تخصیص ارز بوده است. اما یک جستجوی ساده نشان می‌دهد مسئله اصلی فقط کمبود نهاده نبود.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز-یاسین بستوانچی؛ قیمت مرغ که طی هفته‌های گذشته در بازار به کیلویی ۳۶ هزار تومان رسیده بود، در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تره بار و میوه به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته برخی مسئولان، علت گرانی‌ها کمبود نهاده و عدم تخصیص ارز بوده است. اما یک جستجوی ساده نشان می‌دهد مسئله اصلی فقط کمبود نهاده نبود. بازرسی سازمان صنعت و معدن تهران نشان می‌دهد از ۵۲ واحد مرغداری بازرسی شده، ۴۵ واحد نهاده گرفته اند، اما گوشت مرغ تحویل نداده اند.

چندی پیش و در بحبوحه گرانی مرغ، یدالله صادقی، رییس سازمان صنعت و معدن تهران، در این خصوص گفت: جهاد کشاورزی استان تهران به ۵۲ واحد مرغداری، نهاده تحویل داده و به ازا آن نهاده مقدار مشخصی گوشت باید تحویل شبکه توزیع می‌دادند که این کار را نکردند.

از اظهارات مسئولین، چنین بر می آید که برخی مرغداران پس از دریافت نهاده، جهت سود بیشتر، آن را در بازار آزاد با قیمت گزاف می‌فروشند. این اتفاق باعث کمبود نهاده دام دولتی می‌شد و مرغداران مجبور می‌شدند جهت کاهش زیان خود، مرغ را با قیمتی بالاتر به بازار عرضه کنند.

البته کمال سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، معتقد است فروش آزاد نهاده‌های دامی دولتی توسط مرغداران به این دلیل است که نهاده بلافاصله در اختیار مرغداران قرار نمی‌گیرد و مرغدار مجبور می‌شود نهاده را از بازار آزاد بخرد. پس از مدتی با رسیدن نهاده، مرغدار به علت عدم نیاز، آن را می‌فروخت.

شایان ذکر است مرغداران می‌بایست با ارائه مدارک و مستندات ظرفیت تولید خود به سامانه بازارگاه، نسبت به تهیه نهاده‌های دامی اقدام کنند.  

به دنبال افزایش قیمت مرغ، دولت اقدام به توزیع مرغ گرم با نرخ ١٨ هزار و ۵٠٠ تومان و مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ١۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار و فروشگاه زنجیره‌ای کرده است که در حال حاضر، با حداکثر قیمت ۲۰ هزار تومان، در بازار آزاد به فروش می‌رسد.
 
در همین رابطه شب گذشته کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با حضور در شبکه خبر، گفت: واسطه‌ها در بازار مرغ حذف شده اند و بازار مرغ در روز‌های آینده و حتی شب عید مشکلی نخواهد داشت. عوامل زیادی مثل شرایط کرونایی، ارز، تامین نهاده و ... در تعیین قیمت مرغ موثر است و صنعت مرغ وابستگی زیادی به نهاده‌ها دارد و عمده این‌ها هم از خارج از کشور تامین می‌شود؛ این صنعت در روز‌های اخیر با مشکلات تامین نهاده‌ها و تامین ارز مواجه بود به همین دلیل مشکلاتی را به وجود آورد.
 
با تمام این تفاسیر به نظر می رسد تشدید نظارت به نحوه تخصیص نهاده های دامی به مرغداران و جلوگیری از ایجاد بازار سیاه، می تواند مانعی برای افزایش بی ضابطه قیمت مرغ شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: