bazarnews

کد خبر: ۸۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
معاون وزیر راه‌ و شهرسازی گفت: با افتتاح راه آهن خواف - هرات شاهد افزایش چشمگیر ترانزیت کشور خواهیم بود.

خیراله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با خبر نگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با بیان اینکه راه آهن خواف به هرات در چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه مهم بین‌المللی ریلی، راه آهن ایران را به کشور افغانستان متصل می‌کند و این خط در بحث ترانزیت کشورمان خط مهمی محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه راه‌آهن خواف - هرات در قالب سه قطعه به طول 140 کیلومتر با سرمایه‌گذاری ایران ساخته شد، ادامه داد: دو قطعه از این مسیر در خاک ایران با طول 78 کیلومتر و قطعه سوم در خاک افغانستان با طول 62 کیلومتر توسط ایران به احداث رسید.
او تصریح کرد: اما قطعه چهارم از ایستگاه روزنک با طول 82 کیلومتر به سمت هرات ادامه پیدا می‌کند که ساخت این مسیر برعهده کشور افغانستان است و پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که این پروژه توسط کشور افغاستان آغاز شده است.
پیوند معماری ایران و افغانستان در مسیر ریلی خواف-هرات معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ابر پروژه ریلی، راه‌آهن چابهار-زاهدان در حال ساخت است، افزود: این پروژه از طریق زاهدان و طرح دیگر زاهدان- بیرجند- گناباد و اتصال آن به بافق- مشهد در حال احداث است که تکمیل‌کننده کریدور شرق کشور خواهد بود که بخش‌هایی از این مسیر هم در حال ساخت است.
خادمی بیان کرد: اگر به راه آهن بافق - مشهد متصل شویم عملا از منطقه تربت حیدریه می‌توانیم به منطقه خواف و از آنجا به هرات متصل شویم. بنابراین مسیر خواف - هرات از طریق شبکه ریلی موجود راه آهن بافق - مشهد به بندرعباس وصل و همچنین از طریق راه‌آهن چابهار- زاهدان- مشهد به بندر چابهار متصل می‌شود.
او با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش ترانزیت و درآمدهای حاصل از آن در خطوط ریلی اتصال کشورمان به شبکه‌های بین‌المللی است، گفت: در بحث ترانزیت کشور افغانستان برای ایران ظرفیت خاصی محسوب می‌شود چرا که افغانستان به دریای آ‌زاد دسترسی ندارد و نزدیک‌ترین و به صرفه‌ترین راه دسترسی این کشور به آبهای آزاد مسیر ایران است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه امروز خوشبختانه ظرفیت بندر چابهار افزایش یافته و این بندر فعال شده است، گفت: راه‌آهن خواف – هرات زمانی اقتصادی می‌شود که به بندر چابهار متصل شود و همان طور که گفته شد خوشبختانه ظرفیت‌های بندر چابهار افزایش یافته و برای توسعه این بندر برنامه بلندمدتی داریم.
کاهش هزینه اتصال باری به آسیای میانه
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اتصال به کشورهای آسیای میانه از طریق راه‌آهن خواف - هرات گفت: قطعا با افتتاح راه‌آهن خواف – هرات هزینه اتصال باری به آسیای میانه کاهش می‌یابد و برای کشورهای حاضر در این منطقه از طریق دریای عمان و ایران ترانزیت راحت‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.
خادمی در پایان تصریح کرد: البته افزایش بار ترانزیتی در این مسیر منوط به تکمیل کریدورهای ریلی در ایران است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: