bazarnews

کد خبر: ۸۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
توجه صرف به سطح بسیاری از متغیرها و بی توجهی نسبت به روند رشد و عدم توجه به اقتضائات زمانی آنها، معمولاً تحلیل های کارشناسی را با نتایج دقیق و صحیحی همراه نمی سازد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی بانک مرکزی، مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در واکنش به طرح موضوعاتی با عنوان روایت هشدارآمیز از آمارهای خطرناک نقدینگی در سال 1399 و 1400 با اشاره به اینکه بانک مرکزی به کرات توضیحات لازم در خصوص تغییرات متغیرهای پولی و نحوه مواجهه و مقایسه این نوع از متغیرها را با توجه به ماهیت انباره ای آنها بیان کرده و بر لزوم پرهیز از مقایسه های دوره ای سطح متغیرهای اسمی نظیر نقدینگی تاکید کرده است افزود: توجه صرف به سطح متغیرهای انباره و بی توجهی نسبت به روند رشد چنین متغیرهایی در طول دوره مورد بررسی و اقتضائات زمانی آنها، معمولاً تحلیل های کارشناسی را با نتایج دقیق و صحیحی همراه نمی سازد. بنابراین توجه صرف به سطح متغیر های اسمی بدون توجه به رشد آنها، موضوعی غیرکارشناسی بوده و قابل اتکاء نمی باشد.
محمد اخباری با ارایه جدول مقایسه رشد نقدینگی در بیست سال گذشته، به این نکته پرداخت که در طول دو دهه اخیر حجم نقدینگی به طور متوسط در حدود 27.7 درصد رشد داشته و عملکرد آن در سال های مختلف با نوسانات قابل توجهی همراه بوده است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: