bazarnews

کد خبر: ۸۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
بررسی جزئیات لایحه بودجه؛
دولت دوازدهم آخرین لایحه بودجه خود را با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد. کلیات بودجه سال آینده از تراز شدن منابع و مصارف با رقم ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-مسعود قالیباف؛ دولت در بخش منابع ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و در مجموع ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی پیش بینی کرده است.

منابع عمومی دولت شامل درآمدها (مالیات و سایر درآمدها) با ۳۱۷ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای(فروش نفت و فرآورده های آن و ...) ۲۲۵ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی ۲۹۸ هزار میلیارد تومان است.

منابع عمومی دولت به همراه ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی مجموع بودجه عمومی با ۹۲۹ هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد که با بودجه شرکت های دولتی که ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده سقف بودجه به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

اما در بخش مصارف هزینه های جاری (عمدتا حقوق و دستمزد) ۶۳۷ هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع منابع عمومی را تشکیل می دهد که همراه با هزینه از محل درآمد اختصاصی مجموعه مصارف عمومی به۹۲۹ هزار میلیارد تومان می رسد. همچنین مصارف شرکت های دولتی ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

دولت سال آینده ۲۴۷ هزار میلیارد مالیات می‌گیرد

در لایحه بودجه سال بعد ۳۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده که بیش از ۲۴۷ هزار میلیارد تومان را درآمدهای مالیاتی را تشکیل می دهد. این در حالی است که در سال جاری رقم درآمدهای مالیاتی در لایحه ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود.

سقف وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، ۵۰ میلیون تومان باقی ماند

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت و در صورت تصویب مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل پس انداز جاری و قرض الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت نماید.

به گزارش بازارنیوز بر اساس این گزارش این تسهیلات به زوج‌های تعلق می گیرد که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از دوره ها در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۰۰ میلیون ریال یعنی ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

دوره بازپرداخت این تسهیلات هفت ساله تعیین شده از طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک نامه معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافیست.

 فروش صادراتی نفت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد

منابع طرح هدفمندی یارانه ها در بودجه سال آینده ۲۶۷ هزار میلیارد و ۶۷ میلیون تومان دیده شده است که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از آن حاصل از صادرات نفت پیش بینی شده است.

دولت سال آینده ۲۴۷ هزار میلیارد مالیات می‌گیرد/سقف وام ازدواج ۵۰ میلیون تومان باقی ماند/اعلام نرخ جدید عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور تعیین شد

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ عوارض خروج برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان در سال آینده خواهد بود. بر این اساس عوارض خروج زائرین حج تمتع و حج عمره برابر با ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

خروج زائران عتبات عالیات زائران اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف است

در سایر ایام سال عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان عوارض خروج زمینی و دریایی آنها برابر با ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

 پیش بینی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی

به گزارش بازارنیوز نگاهی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که ساعاتی قبل از سوی دولت به مجلس تقدیم شد نشان می‌دهد در بخش مصارف ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و ۱۰۰ هزار میلیاردتومان برای بازپرداخت اوراق سررسیده شده و تعهدات مالی و نیز ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌ها که عمده آن حقوق و دستمزد است، پیش بینی شده است.

 طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران حذف می‌شوند

در بند ۱ تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط این وزارتخانه تعیین می‌شود نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران، با ارائه دلیل و مدرک به افراد، اقدام کند.

 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بدون تغییر ۲۰ درصد ماند

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز را بدون تغییر ۲۰ درصد تعیین پیش بینی کرده است.

براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ باید ۳۸ درصد باشد ولی دولت مانند امسال، پیشنهاد داده که سهم این صندوق صرفاً ۲۰ درصد باشد و ۱۸ درصد مابقی سهم صندوق توسعه به دولت قرض داده شود.

براساس جزئیات جدول شماره ۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰، ۱۸ درصد مذکور که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی محسوب می‌شود بالغ بر ۷۵.۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: