bazarnews

کد خبر: ۸۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
وضعیت بازارها در هفته ای که گذشت؛
در هفته گذشته شاخص کل بورس به یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد رسید. دلار در قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت سکه در پی رشد طلای جهانی/ شاخص ۱.۵ میلیونی خواهد شد؟

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: بورس اوراق بهادار تهران گرچه روز چهارشنبه با نوسان شاخص کل همراه بود، به گونه‌ای که از ابتدای بازار با افت و خیز و بعد از آن نوسان مجدد و در نهایت با کاهش  ۲ هزار و ۶۷۹ واحد به پایان رسید و در نقطه یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۹۸۷ واحد ایستاد. با توجه به رشد‌های اخیر شاخص، به نظر می‌رسد ورود آن به کانال ۱.۵ میلیونی در هفته جاری چندان سخت نیست.

در عین حال ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس به رقم بسیار مهم ۳۱ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان رسید.

بر اساس گفته مقامات بورس معمولا ۱۰ درصد از ارزش معاملات پول جدید است که وارد بازار می‌شود، بنابر این روز چهارشنبه هفته‌ای که سپری شد، بیش از ۳ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان پول جدید وارد دو بازار بورس و فرابورس ایران شده که اکنون نوبت شرکت‌ها برای جمع‌آوری نقدینگی تازه‌وارد به بازار و تزریق به خط تولیدشان است.

روز چهارشنبه شاخص کل بورس با معیار هم وزن با افزایش ۳ هزار و ۳۰۳ واحد به رقم ۴۲۳ هزار و ۱۸۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۸۲۲ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۴.۵ میلیارد ورق سهام حق‌تقدم و سایر اوراق مالی در قالب ۲.۳ میلیون فقره معامله و به ارزش ۱۵ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

افزایش قیمت سکه در پی رشد طلای جهانی
بازار سکه نیز در هفته گذشته دستخوش تغییرات شد. محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر تحولات بازار سکه و طلا علیرغم تعطیلی واحد‌های صفی تهران به دلیل جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: از اواسط هفته به بعد، قیمت اونس جهانی افزایش به نسبت شدیدی پیدا کرد.

وی افزود: قیمت هر اونس جهانی بطور متوسط در طول یک هفته اخیر از ۱۰ دلار تا ۶۰ دلار رو به افزایش رفت. علاوه براین صحبت‌هایی که در هفته اخیر در محافل سیاسی صورت گرفت، منجر به تغییراتی در نرخ ارز شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود، در آخر هفته قیمت آن با افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با افزایش ۷۰۰ هزار تومانی به  ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

کشتی آرای در پایان گفت: همچنین هر مثقال طلا با افزایش ۱۸۰ هزار تومانی از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ابتدای هفته به چهار میلیون و ۶۸۰  هزار تومان و همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار  با افزایش ۱۰۵ هزار تومانی به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. در ابتدای هفته‌ای که گذشت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۴۵ هزار تومان قیمت داشت. آخرین نرخ ثبت شده برای اونس جهانی نیز ۱۸۳۹ دلار و ۸۹ سنت است.

دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی
پس از کش و قوس‌های فراوان قیمت دلار در هفته گذشته، در کانال ۲۵ هزار تومان ماندگار شد. از روز چهارشنبه، خریداران از بازار عقب نشینی کردند و حجم عرضه، قیمت را کاهشی کرد.

این در حالی بود که در روز‌های میانی هفته، دلار تا کانال ۲۶ هزار تومان هم پیش رفته بود، ولی بازار ارز در روز پنج شنبه، کم‌نوسان‌ترین روز هفته را تجربه کرد. اولین و آخرین قیمت امروز بازار در ۲۵،۹۰۰ تومان گزارش شده است.  
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: