bazarnews

کد خبر: ۸۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
قادری در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان ساخت: ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی که برای درآمد نفت در بودجه پیش‌بینی شده و همچنین منابعی که از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود، همچنین اسناد خزانه‌ای که فروش می‌رود، همه به استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی منجر می‌شود.

استقراض از بانک مرکزی با درآمدهای غیرقابل تحقق در بودجه 1400

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه دولت به شدت هزینه‌های جاری خود را افزایش داده و شرایط به گونه‌ای است که اگر تحریم‌ها برداشته نشود، کشور دچار مشکل جدی می‌شود.

وی افزود: ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی که برای درآمد نفت در بودجه پیش‌بینی شده و همچنین منابعی که از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود، همچنین اسناد خزانه‌ای که فروش می‌رود، همه به استقراض مستقیم یا غیرمستقیم از بانک مرکزی منجر می‌شود.

وی افزود: استقراضی که از مردم انجام می‌شود هم به نوعی استقراض از بانک مرکزی است است، چون دولت این بدهی‌ها را بعد از مدتی به بانک‌ها حواله داده و بانک‌ها هم از محل اضافه برداشت‌هایی که از بانک مرکزی داشتند، برای پرداخت بدهی‌ها استفاده می‌کنند که این خود باعث ایجاد مشکلات جدی در اقتصاد کشور می‌شود.

* ضرورت استفاده از فضای مجازی برای کاهش هزینه‌های دولت
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه، پیرامون افزایش چشمگیر هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار کرد: باید واگذاری‌های دارایی‌های دولت سرعت گرفته و بخشی از هزینه‌های جاری دولت از بودجه حذف شود. نیازی به  این تعداد نیروی دولتی نیست و باید به سمتی برویم که از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کنیم تا در این زمینه صرفه جویی جدی انجام شود.

وی افزود: در کمتر دوره‌ای در بازه یکساله، این حجم از افزایش بودجه عمومی (حدود ۴۷ درصد) را داشتیم و این کاملا مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکیدات رهبر انقلاب بوده و نیاز است در این زمینه اصلاح جدی صورت بگیرد.
 
*واردات خودرو در صورت صادرات قطعه

قادری پیرامون بندی در بودجه مبنی بر درآمد دولت از تعرفه واردات خودرو و ارتباط آن با طرح «ساماندهی بازار خودرو» که در مجلس در حال پیگیری است، اظهار کرد: آنچه در مجلس مورد بحث قرار دارد، واردات خودرو در صورت صادرات قطعات است که اگر این کار صورت بگیرد، کاری بسیار ارزشمند خواهد بود، چون صنعت قطعه سازی رونق می‌گیرد و از طرفی هم واردات، فضای رقابتی در صنعت خودرو ایجاد می‌کند. واردات بدون صادرات خوب نیست و می‌تواند صنعت خودرو را با مشکل مواجه کند.
 
* حذف ارز 4200 و پرداخت یارانه برای اقشار کم‌درآمد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیرامون احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، اظهار کرد: در حال حاضر اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی هم پرداخت شود، در کالا‌هایی همچون گندم و برخی از اقلام دارویی است؛ لذا حذف آن تاثیر شدیدی در قیمت‌های کالا‌هایی مانند روغن و شکر که همین الان هم ارز ۴۲۰۰ نمی‌گیرند، ندارد.

وی افزود: پرداخت یارانه می‌تواند هزینه‌ها را برای قشر کم‌درآمد جبران کند. ما ناچاریم به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم؛ چون رانت‌هایی در حضور ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب عده‌ای شده که با این ارز واردات انجام می‌دهند، ولی قیمت‌گذاری‌ها بر اساس نرخ‌ ارز بازار است که لازم است جلوی آنها را گرفت.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: